Medewerkers van Amazon protesteerden begin mei tegen het beleid van de webgigant in de Amerikaanse staat Californië. Beeld © AFP
Medewerkers van Amazon protesteerden begin mei tegen het beleid van de webgigant in de Amerikaanse staat Californië. Beeld © AFP
Nieuws

Softwarebobo Amazon stapt op uit ongenoegen over ontslag klokkenluiders

4 mei 2020 17:30

Tim Bray werkte bijna 5,5 jaar met veel plezier in een hoge functie bij Amazon Web Services. Maar toen medewerkers van distributiecentra werden ontslagen omdat ze aan de bel trokken over het gebrek aan coronamaatregelen, kon hij niks anders dan zelf ook opstappen.

Zijn vrijwillige vertrek kost hem naar eigen zeggen een miljoen dollar aan inkomsten, laat hij op zijn persoonlijke blog weten.

Beschermen

Al vrij snel na de uitbraak van het coronavirus in de Verenigde Staten doken de eerste verhalen op over de onveilige omstandigheden in distributiecentra voor Amazon. Zo zouden er te weinig middelen zijn om de medewerkers adequaat te beschermen.

Een van de medewerkers die daarover aan de bel trok, werd ontslagen, schrijft Bray. Andere medewerkers vroegen een van de werknemersorganisaties binnen Amazon om hulp. Die hulp kregen ze, in de vorm van een petitie en een bedrijfsbrede videocall. 

De zak gekregen

Een interne mail waarin dit werd aankondigd, was blijkbaar genoeg om twee van de organisatoren op staande voet te ontslaan. "De rechtvaardiging hiervoor was een lachertje", schrijft Bray. "Het was voor elke redelijke toeschouwer duidelijk dat ze de zak kregen omdat ze klokkenluiders waren."

Het management van Amazon had zoveel andere dingen kunnen doen, stelt hij, maar in plaats daarvan ontsloegen ze de activisten gewoon. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Personeel slaat alarm: 'Amazon gaat roekeloos om met gezondheid'

Ontslag

Het was eveneens het moment waarop Bray besloot dat hij iets moest doen. Als onderdirecteur van zijn divisie kon hij moeilijk en plein public de kont tegen de krib gooien, dus kaartte hij zijn ongenoegen via de officiële route aan.

"Die gesprekken mag ik hier niet vrijgeven", schrijft hij. "Maar ik heb veel van de argumenten gebruikt die ik hier ook aankaart en ik denk dat ik dat bij de juiste mensen heb gedaan."

En daarna nam hij ontslag.

Kapitalisme

In zijn blog doet hij een paar suggesties hoe je de acties van het management zou kunnen beschrijven ('chickenshit', 'kill the messenger'). Maar uiteindelijk gaat het niet om de manier waarop Amazon met Covid-19 omgaat, aldus Bray. 

"Het gaat erom dat Amazon de medewerkers in de distributiecentra behandelt als inwisselbare eenheden en niet als mensen. Dat is niet iets dat alleen Amazon doet, dat is hoe 21ste eeuws kapitalisme werkt." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amazon ontslaat orderpicker uit VS die staakte om corona-druk

Hoge salarissen

Bray neemt het kort op voor de afdeling waar hij zelf werkte, Amazon Web Services. "Daar behandelen ze hun werknemers als mensen, proberen ze een gezonde werk/privébalans te creëren en zijn ze over het algemeen een ethische organisatie."

Toch ligt ook daar een probleem, besluit hij. "Deze medewerkers hebben macht. Het gemiddelde salaris is heel hoog. Iedere medewerker die ontevreden is, kan de straat oversteken en voor hetzelfde geld of zelfs meer aan de slag bij een concurrent." 

Geloofwaardige oplossing

Tegelijkertijd is de positie van distributiecentrum-medewerkers al zwak en door de enorme werkloosheid wordt die alleen maar zwakker. "Hun collectieve kracht vergroten is de eerste stap naar een geloofwaardige oplossing", denkt Bray.

Wat hij zelf gaat doen, weet hij nog niet. "Ik heb er nog niet over nagedacht. Ik ben verdrietig, maar ik kan wel vrijer ademen."