© Facebook

Facebook lanceert Shops: binnenkort ook 'winkelen' in WhatsApp
Ook via WhatsApp en Messenger

Facebook lanceert Shops: binnenkort ook 'winkelen' in WhatsApp

19-05-2020 18:00 Laatste update: 18:25

Facebook laat bedrijven voortaan één webwinkel maken die op al zijn platformen hetzelfde werkt. De functie Facebook Shops is vandaag gestart op Facebook en Instagram en komt later ook naar WhatsApp en Messenger.

Facebook is dinsdag bij de eerste miljoen bedrijven gestart met het testen van zijn nieuwe onderdeel Facebook Shops. Dat heeft het bedrijf dinsdagavond bekendgemaakt. De functie wordt de komende maanden wereldwijd uitgerold en komt beschikbaar voor alle bedrijven op Facebook. 

Met Facebook Shops maken bedrijven een eigen webwinkel met producten, die gebruikers kunnen kopen of bewaren voor later. Het afrekenen van producten binnen Facebook Shops werkt nog alleen in de Verenigde Staten. In andere landen moeten gebruikers doorklikken naar webpagina's van de bedrijven zelf. Het is nog niet bekend wanneer deze checkout-functie, die momenteel is gekoppeld aan creditcards, buiten de VS beschikbaar komt, zegt een Facebook-woordvoerder tegen Bright. 

WhatsApp en Facebook Messenger

Facebook Shops werken voorlopig alleen binnen Facebook en Instagram. Een woordvoerder zegt dat de functie ook naar WhatsApp en Facebook Messenger komt. "Die introductie is niet heel ver weg." Facebook werkt al langer aan de integratie van zijn drie chatdiensten (WhatsApp, Messenger en Instagram Direct). "In de toekomst moet je direct vanuit al onze apps bestellingen kunnen doen."

Bedrijven moeten in Nederland een website met een verkoopsysteem hebben om via Facebook Shops producten te kunnen verkopen. Gebruikers klikken vanuit Facebook Shops door naar de eigen systemen van bedrijven. Het gebruik van de functie is vooralsnog gratis.   

Bedrijven kunnen Facebook Shops aanpassen aan de vormgeving en huisstijl van hun eigen websites. "Bedrijven kunnen met Facebook Shops beter het verhaal achter hun merk vertellen", zegt een woordvoerder. Bedrijven moeten zelf via berichten, stories of advertenties mensen naar hun winkelpagina's op Facebook trekken. Er zijn volgens Facebook nog geen gevolgen voor de werking van het nieuwsoverzicht.

Instagram Shop en livestreams

Deze zomer start in de VS ook met het nieuwe onderdeel Instagram Shop, waarmee gebruikers van Instagram allerlei producten kunnen ‘ontdekken’ en kopen. "Gebruikers kunnen selecties van producten van hun favoriete merken en influencers bekijken." Ook is het mogelijk te filteren op soorten producten, zoals beauty of wonen. Later dit jaar krijgt de Instagram-app een nieuw tabblad Shop in het menu.

Bedrijven en influencers kunnen voortaan ook via livestreams op Facebook en Instagram bepaalde producten in Facebook Shops uitlichten. Kijkers naar zo'n livestream zien die producten onder de video en kunnen doorklikken om ze te kopen. Ook deze functie wordt de 'komende maanden' uitgerold.