'Autonome schepen zoeken op zeebodem naar MH370'

'Autonome schepen zoeken op zeebodem naar MH370'

23-10-2017 21:36 Laatste update: 26-04-2018 16:39

In de zoektocht naar het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines-vlucht 370 kan een Amerikaans techbedrijf mogelijk van grote dienst zijn.

De regering van Maleisië bevestigt in gesprek te zijn met het Amerikaanse bedrijf Ocean Infinity om te zoeken naar het vliegtuig dat al drieënhalf jaar wordt vermist. Aan boord waren 239 mensen toen vlucht MH370 in maart 2014 boven de Indische Oceaan verdween. Er wordt een deal besproken waarbij het bedrijf alleen betaald krijgt als het vliegtuig wordt gevonden.

Er is al veel gezocht op de bodem van de Indische Oceaan, maar van de vlucht ontbreekt nog elk spoor. De Australische autoriteiten hebben het onderzoek naar het toestel, dat mogelijk bij Australië zou zijn neergestort, zonder succes afgerond. Maar ze geven nog niet op. Een nieuwe zoektocht zou 25.000 vierkante kilometer beslaan, heeft de Australische minister van Transport Darren Chester gezegd. Volgens hem is de er een 'grote kans' dat het vliegtuig in dat gebied te vinden is.

Autonome vaartuigen

Ocean Infinity is een bedrijf dat oceaanbodems in kaart brengt en zou daarom geschikt zijn om naar het vliegtuig te speuren. Voor de zoektocht kunnen meerdere autonome vaartuigen gebruikt worden, die naar 6000 meter zakken om gedetailleerde beelden te maken. Die beelden worden doorgestuurd naar schepen aan het oppervlak, die weer in contact staan met een nog groter schip. De voertuigen maken gebruik van constante communicatie en zeer precieze positionering om geen plek over te slaan. Zo kammen ze de oceaanbodem uit.

Deze maand zouden zich drie privébedrijven hebben gemeld om te helpen met zoeken, waaronder Ocean Infinity. De voorkeur van de Maleisische regering gaat uit naar het Amerikaanse bedrijf, maar er zou nog geen definitieve overeenkomst zijn gesloten. 


Eerder dit jaar sloot Malaysia Airlines als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een deal met technologiebedrijven om het mogelijk te maken alle vluchten waar dan ook ter wereld per minuut te kunnen volgen. De bedrijven bouwen een nieuw satellietnetwerk waarmee vliegtuigen overal live zijn te volgen. Het systeem moet in 2018 gereed zijn.