'Bedrijven mogen socialmedia sollicitanten niet screenen'

'Bedrijven mogen socialmedia sollicitanten niet screenen'

14-07-2017 16:20 Laatste update: 26-04-2018 19:14

Sollicitanten opzoeken op Twitter en Facebook mag niet zonder een goede reden, zegt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) samen met alle Europese privacytoezichthouders.

Iemands Facebook-timeline of tweets zijn in eerste instantie namelijk privé, schrijft het samenwerkingsverband van Europese privacywaakhonden in een nieuw rapport. Zelfs als een socialmediaprofiel openbaar is, 'kunnen werkgevers er niet van uitgaan dat ze de informatie mogen gebruiken'.

Volgens het rapport brengt de toename van nieuwe technologieën om werknemers te screenen privacyrisico's met zich mee. Zoals op social media, maar bijvoorbeeld ook als werknemers wearables krijgen om te dragen. Daarom moet een strengere richtlijn - die er al is - nu echt worden gehandhaafd, vinden de Europese privacyorganisaties. Die zou bovendien niet alleen voor vast personeel moeten gelden, maar ook voor sollicitanten, stagiairs en externen.

'Geen vrije toestemming'

"Een logische beslissing", vindt Rejo Zenger van Bits of Freedom. "Vroeger kwam je baas ook niet kijken wat je in het weekend deed. Nu het technologisch mogelijk is om dat wel te doen, betekent het niet dat we dat moeten doen." Opvallend is de opmerking dat zelfs als de werknemer toestemming geeft aan de baas, dit niet genoeg reden is om naar iemands socialmediagedrag te kijken. De werknemer zit namelijk in een afhankelijkheidspositie - hij wil natuurlijk zijn baan houden - en kan daarom geen 'vrije toestemming' geven.

Wanneer mag het wel?

Alleen als het absoluut noodzakelijk is en als inbreuk maken op de privacy de enige oplossing is, mag een werkgever overgaan tot screening. Die actie zal altijd proportioneel moeten zijn. Er moet dus een reëel bedrijfsrisico zijn. Mocht een werkgever besluiten tot een controle, dan moet de werknemer dit duidelijk te horen krijgen. Ook is een goede onderbouwing nodig. De Europese privacywaakhonden wijzen wel op een uitzondering: als het socialmediaprofiel een link heeft met het werk van de werknemer, mag het wel. 

Dit is wel glad ijs en luistert nauw, zegt Zenger. "Je moet bepalen of een tweet een privé-uiting is of dat er een zakelijke link is." Iemand die in zijn bio duidelijk verwijst naar het bedrijf waar hij werkt, of die twittert over het veld waar hij in werkt, moet natuurlijk oppassen. "Wat in ieder geval niet mag, is bijvoorbeeld een stratenmaker controleren die in zijn privétijd twittert."