Bedrijven trekken YouTube-ads terug om schokkende kindercontent
Nieuws

Bedrijven trekken YouTube-ads terug om schokkende kindercontent

dinsdag 28 november 2017 09:30

Bedrijven als Adidas, Mars en HP hebben hun reclamecampagnes op YouTube opgeschort vanwege video’s gericht op pedofielen. YouTube neemt maatregelen.

YouTube heeft in de afgelopen week meer dan 270 accounts opgeheven en meer dan 150.000 video’s verwijderd. Ook heeft het bedrijf de reactiemogelijkheid uitgeschakeld bij 625.000 video’s waar pedo’s op af kwamen, zo laat de videodienst weten aan Vice News.

Ten slotte heeft YouTube de advertentiemogelijkheid uitgeschakeld bij 50.000 kanalen die zich ten onrechte voordeden als kindvriendelijk. Door die maatregel worden bijna 2 miljoen video’s getroffen.

'Honderden pedofielen'

In de afgelopen weken verschenen verscheidene artikelen waaruit bleek dat YouTube tekortschiet in het toezicht op video’s. The New York Times berichtte begin deze maand dat YouTube Kids kinderen gewelddadige en obscene video’s voorschotelt.

Vorige week meldde BuzzFeed News dat op YouTube talloze video’s staan waarin jonge, schaars geklede kinderen in compromitterende of uitermate vervelende situaties worden gefilmd. Volgens The Times lokken dergelijke video’s reacties uit van ‘honderden pedofielen’. Veel van de video’s lijken afkomstig te zijn uit Oost-Europa.

Maarten is op hoofdredacteur Erwin na de meest ervaren internetjournalist in de Bright gelederen. Hij heeft voor vrijwel alle grote sites gewerkt en doet dat nog steeds trouw bij Bright. Zijn hobby's zijn slapen en chocola eten.

Nieuwsbrief