Biologische appel herkennen door laser-tattoo
Nieuws

Biologische appel herkennen door laser-tattoo

woensdag 16 augustus 2017 07:55

Het Nederlandse Eosta voorkomt bergen plastic door een lasertatoeage op groente en fruit

Bizar: biologische groenten en fruit zijn verantwoordelijk voor extra plastic in het milieu. Je hebt het je waarschijnlijk nooit gerealiseerd, maar om biologische producten aan de kassa en als consument te kunnen onderscheiden van de reguliere, krijgt juist die ecokomkommer een plastic folietje, de biocitroen een netje en de organische appel een plastic sticker. Daar maakt het Nederlandse bedrijf Eosta met hun lasermachine verandering in.   

De Nederlandse groothandel Eosta uit Waddinxveen is het eerste bedrijf in Europa die natural branding gebruikt. Hoe gaat dat laseren van een komkommer in zijn werk? Met een laag-energetische koolstofdioxidelaser wordt de buitenste laag van de schil lokaal verhit. Daardoor verdampt het pigment van de groente of het fruit. Het stuk van de schil met het brandmerk kun je gewoon opeten.

Natural branding

Met sinaasappels, mandarijnen, citroenen en granaatappels werkt het niet, die behouden vooralsnog hun plastic stickertje of zakje. Natural branding werkt niet voor dit fruit omdat de schil van die vruchten zich herstelt, waardoor je het brandmerk na een tijdje niet meer ziet.

Supermarkt Hoogvliet heeft de methode ingezet voor biologische avocado's en gember, en zegt daarmee 100.000 stukken plastic per jaar te besparen.

Ingeborg blogt voor Bright.nl al sinds de start in oktober 2005. Haar specialiteiten zijn architectuur, stedenbouw, design en duurzaamheid.

Nieuwsbrief