Blendle lanceert abonnement op persoonlijke selectie artikelen

Blendle lanceert abonnement op persoonlijke selectie artikelen

11-01-2017 22:00 Laatste update: 27-04-2018 00:24

Webkiosk Blendle laat je voor een tientje per maand alles lezen uit een gepersonaliseerde selectie artikelen.

Blendle stelt voor 10 euro per maand een speciale selectie samen die gebaseerd is op persoonlijke voorkeuren van gebruikers. Het is niet mogelijk om onbeperkte toegang tot de volledige database met kranten en tijdschriften te krijgen. Het bedrijf richt zich met Blendle Premium vooral op jonge mensen die niet per se loyaal zijn aan een individueel krantenmerk. "Jonge consumenten die gewend zijn om te betalen voor diensten als Spotify of Netflix en graag goede stukken lezen, maar geen abonnement willen op een krant of tijdschrift", schrijft het bedrijf.

In totaal doen er meer dan 120 titels mee aan Blendle Premium. De dienst is gebaseerd op de nieuwsbrief, waarin het bedrijf een selectie maakt van opvallende verhalen uit kranten en tijdschriften. Op dit moment krijgen testgebruikers van de dienst dagelijks 20 artikelen te zien.

"We zien dat het overgrote deel van onze gebruikers enthousiast is over het feit dat Blendle overzicht geeft en helpt met kiezen", zegt mede-oprichter Alexander Klöpping in het bericht. "Jongeren leven in een wereld van Instagram, Snapchat, Spotify en Netflix, dus ze eisen dat hun apps sociaal zijn en gepersonaliseerd worden op basis van hun voorkeuren."

Algoritmes en redacteuren

De selectie die het bedrijf aanbiedt, is voor elke lezer uniek en wordt samengesteld door middel van een algoritme. Daarvoor stelde Blendle een team van data wetenschappers aan. "Ze hebben het afgelopen jaar miljoenen artikelen geanalyseerd op allerlei kenmerken. Het algoritme houdt nu tot in de kleinste details rekening met persoonlijke interesses en leesgedrag van gebruikers", zegt Klöpping. "Als je bijvoorbeeld van longreads en van sport houdt krijg je naar verhouding meer lange sportartikelen te zien."

In de journalistiek speelt de vraag of bij deze gepersonifieerde nieuwsvoorzieningen sprake is van een 'nieuwsbubbel', waardoor mensen alleen nog maar eenzijdige berichten te zien krijgen. "Daarom is onze redactie nog steeds minstens zo belangrijk. Zij 'overrulen' het algoritme door stukken te selecteren die misschien niet direct bij jouw voorkeuren passen, maar wel de moeite van het lezen waard zijn. Zo hopen we de perfecte combinatie te vinden tussen een persoonlijke selectie én de verhalen die verrassen en je blik breed houden", zegt Klöpping.