Boyband B-Brave vroeg met hoax aandacht voor internetveiligheid

Boyband B-Brave vroeg met hoax aandacht voor internetveiligheid

19-08-2016 15:25 Laatste update: 27-04-2018 04:01

Een gelekt telefoonnummer van een bandlid van B-Brave bleek een campagne van Microsoft die jongeren voorzichtiger moet leren omgaan met privé-gegevens.

Via Snapchat en Instagram deelde mede-bandlid Dioni deze week 'per ongeluk' het telefoonnummer van Kaj. Zijn telefoon heeft de rest van de dag niet meer stil gestaan. In twee minuten had hij al dertig gemiste oproepen. Maar hoe erg de fans ook hoopten dat het zijn echte nummer was, het ging om een stunt van de band.

B-Brave bedacht de actie samen met Microsoft om aan jongeren te laten zien dat je online voorzichtig moet zijn met je gegevens. Volgens Kaj deden ze mee omdat ze het een belangrijk onderwerp vinden. "In het verleden kregen we zelf te maken met online identiteitsfraude", zegt hij. "We weten daarom als geen ander hoe groot de gevolgen kunnen zijn."

Veel misbruik van accounts

Ook veel jongeren krijgen te maken met de gevolgen van identiteitsfraude, blijkt onderzoek dat gedaan is in opdracht van Microsoft. Bijvoorbeeld met wachtwoorden of creditcardgegevens zijn veel jongeren onvoorzichtig op het internet. Zo heeft meer dan 40 procent van de jongeren wel eens wachtwoordgegevens van vrienden gekregen. En 17,5 procent maakte procent mee dat er zonder toestemming op hun social media werd ingelogd door een ander. "Allemaal hebben we wel eens gehad dat ons nummer is uitgelekt", zei Dioni vanmorgen in een interview met FunX. Een telefoonnummer is dan nog makkelijk te vervangen volgens hem, "maar als het om je creditcardgegevens gaat dan ben je er niet zo snel vanaf."