Bunq-klanten boos om nieuwe prijzen

Bunq-klanten boos om nieuwe prijzen

02-08-2017 10:30 Laatste update: 26-04-2018 19:14

Het nieuwe prijsmodel van Bunq valt niet goed bij sommige klanten, die woedend reageren. Volgens de bank zijn veel andere klanten 'juist blij'.

Gisteravond kondigde Bunq een grote verandering aan: er komt een totaalpakket van 7,99 euro per maand. Daarvoor krijg je een pinpas, twee debit-Mastercards, mobiel betalen via de Android-app en natuurlijk je Bunq-rekening. Dat is aan de prijzige kant: andere banken rekenen voor een soortgelijk pakket rond de 45 euro per jaar.

Daarnaast worden klanten die voorheen 1 euro per maand voor een Bunq-rekening en betaalpas betaalden gedwongen om het nieuwe abonnement te nemen zodra zij iets aan hun account willen aanpassen. En dat is tegen het zere been van klanten.

'Terug naar ING'

"Voor nu blijf ik lekker met mijn eurokaart lopen maar ik mag toch echt hopen dat de pakketten herzien worden want op deze manier ga ik nooit helemaal Bunq", schrijft klant Niek. Hij is een van de klanten die eerst 1 euro betaalde en nu dus 7,99 euro per maand moet aftikken. De prijsstijging van omgerekend 800 procent vindt hij 'een heftige stap', waar hij geen zin in heeft. Een andere klant is een stuk directer: "Ja dat wordt dus terug naar de ING. Van de zotte deze prijzen."

Ook zijn er klachten over het nieuwe pakket voor zakelijke gebruikers, die 9,99 euro per maand gaan betalen. Grootste kritiekpunt: voor betalingen en betaalverzoeken ontvangen en verzenden betaalt de klant 10 of 20 cent per transactie, terwijl Bunq adverteert dat dat zijn totaalpakketten 'zonder verborgen kosten' zijn.

"In plaats van een innovatieve en redelijk geprijsde bank zijn jullie nu de duurste bank van Nederland", schrijft Arjan. De klaagberichten over de nieuwe prijzen hebben ook honderden votes, wat inhoudt dat mensen het belangrijk vinden dat Bunq iets met de kritiek doet.

'Heel veel klanten zijn juist blij'

Maar een 'klein deel' van de klanten is niet tevreden met het nieuwe prijsmodel, zegt Bunq-oprichter Ali Niknam tegen RTL Z. "Heel veel klanten zijn juist blij met de nieuwe prijzen." Niknam begrijpt dat de nieuwe prijzen 'vervelend kunnen zijn' en dat oudere betaalpakketten 'voor sommigen beter kunnen uitkomen', maar benadrukt dat het overgrote deel van de klanten juist heel blij is met het nieuwe abonnement. "De groep kritische klanten is erg actief, maar we zijn bij Bunq transparant: ook negatieve berichten mogen worden geplaatst."

Bunq heeft sinds de aankondiging gisterenavond 'enorme aantallen' positieve reacties gehad, met name via de mail en chat, zegt Niknam. "Er zijn zelfs mensen die ons een hart onder de riem steken omdat er negatieve berichten worden geplaatst", zegt Niknam aan de telefoon. Wat hem wel heeft verrast: de manier waarop sommige klanten zich zo heftig uitspreken over de prijsstijging.

Gratis proberen

Niknam vergelijkt het nieuwe abonnement van Bunq met de abonnementen die telecomproviders aanbieden. "Soms worden die pakketten vernieuwd en kun je alleen bij je huidige pakket blijven als je niet verlengt." Dat gebeurt nu ook bij Bunq: mensen die normaal gesproken maar een euro betalen blijven dit betalen, totdat ze bijvoorbeeld een nieuwe rekening of pas willen. Dan moeten ze het abonnement van 7,99 euro per maand afsluiten.

Het is daarbij wel mogelijk om het nieuwe abonnement drie maanden gratis te proberen. Je kunt het abonnement in die drie maanden gewoon opzeggen waardoor je niet aan plotselinge kosten vastzit, zegt Niknam.