Bunq komt boze klanten tegemoet

Bunq komt boze klanten tegemoet

03-08-2017 13:54 Laatste update: 26-04-2018 18:43

Bunq draait zijn nieuwe pakketprijs deels terug, nadat klanten boos hadden gereageerd.

In een mail aan alle Bunq-klanten biedt oprichter Ali Niknam zijn excuses aan voor het plotselinge introduceren van het nieuwe prijsbeleid van de bank. Daarom wordt de nieuwe pakketprijs deels teruggedraaid. Klanten krijgen de mogelijkheid om tegen het oude tarief extra rekeningen te openen en een nieuwe pinpas te bestellen.

Afgelopen dinsdag kondigde Bunq een grote verandering aan en introduceerde een totaalpakket van 7,99 euro per maand. Daarin stopt de bank alle producten, van een pinpas tot mobiel betalen met de app. Dat gebeurde om klanten voortaan één duidelijk pakket aan te bieden en ze niet meer los te laten betalen voor deze producten.

Die verandering valt alleen niet bij iedereen goed. Veel klanten betalen maar een euro per maand. Bij het nieuwe prijsbeleid werden ze gedwongen het abonnement te nemen als ze bijvoorbeeld een nieuwe rekening wilden openen. Op het besloten forum van de bank laten boze klanten dan ook van zich horen. Sommigen dreigden zelfs te vertrekken naar een andere bank. 

'Ook ik maak fouten'

"Ik wil jullie bedanken voor jullie feedback en mij verontschuldigen voor mijn fout", schrijft Niknam twee dagen later in de mail aan alle gebruikers. Het is volgens hem niet de bedoeling om klanten te dwingen een abonnement af te sluiten om een extra rekening te openen. Nu kunnen gebruikers weer tot tien rekeningen openen.

Daarnaast kan er nog een maand lang een pinpas besteld worden voor het oude tarief. "Omdat we dit moeten aanpassen in de code kan dit vanaf morgenochtend 10.00 uur", aldus Niknam. "Nogmaals mijn excuses, zoals ook nu weer blijkt: ook ik maak fouten."

Deel gebruikers wel blij

De oprichter van Bunq benadrukt in de e-mail nogmaals dat het overgrote deel van de gebruikers blij is met de nieuwe prijzen, en dat maar zo'n 400 tot 500 mensen zich kritisch uitlaat over het nieuwe abonnement. Er zijn al meer dan 1000 mensen overgestapt op het nieuwe abonnement, zegt Niknam.  

De Bunq-baas begrijpt wel dat de nieuwe prijzen 'vervelend kunnen zijn' en dat oudere betaalpakketten 'voor sommigen beter kunnen uitkomen', zei hij gisteren tegen RTL Z. Wie overstapt op het nieuwe abonnement krijgt wel de mogelijkheid om het drie maanden gratis te proberen. Je kunt het abonnement binnen die tijd gewoon opzeggen waardoor je niet aan plotselinge kosten vastzit, aldus Niknam.