CES: Wegdromen met de mysterieuze Tesla-concurrent

CES: Wegdromen met de mysterieuze Tesla-concurrent

08-01-2016 14:00 Laatste update: 27-04-2018 09:41

Hoe gebakken is de lucht die het gehypte autobedrijf Faraday Future verkoopt?

De grootste en belangrijkste hal van de CES wordt dit jaar grotendeels ingenomen door automerken. Van Mercedes en Hyundai tot Audi: ze zijn allemaal aanwezig om hun laatste auto's te tonen. Helemaal achteraan staat de respectabele booth van Faraday Future, die door glimmende palen wordt afgeschermd van het publiek. Rondom de booth staan allemaal beursbezoekers te duwen en trekken om een glimp van de binnenkant op te vangen. Daar staat hij dan: de eerste conceptauto van Faraday Future: FFZERO1. 

Naar de maan vliegen

Faraday Future heeft vooralsnog alleen foto's en video's van de auto getoond, maar in de booth is FFZERO1 in levende lijve te bewonderen. De conceptauto is een futuristische elektrische raceauto die grotendeels is gemaakt van koolstofvezel. Door het ovale glazen dak lijkt het alsof de de auto elk moment kan opstijgen om naar de maan te vliegen.

De binnenkant is gemaakt van witte koolstofvezels en via de helm krijgt de bestuurder water en zuurstof toegediend. De helm en stoel zijn volgens Faraday Future's hoofdontwerper Richard Kim, die eerder verantwoordelijk was voor de ontwerpen van BMW's elektrische auto's i3 en i8, geïnspireerd op NASA: "Faraday Future is een bedrijf zonder verleden, waardoor we bij het ontwerpen van de FFZERO1 echt naar de toekomst konden kijken."

Hij rijdt niet

Eén probleem: de FFZERO1 rijdt niet. Het is een soort schaalmodel van de auto van de toekomst, maar dan op ware grootte. Met echte banden, een echte bumper en echt stuur. De elektrische motor, waarmee de FFZERO1 binnen drie seconden op de 100 kilometer per uur zit en een maximumsnelheid van 321 kilometer per uur behaalt, is niet aanwezig. Ook andere technologieën, zoals het accusysteem, zijn vooralsnog niet te bewonderen.

Waarom zijn alle beursbezoekers zo gefascineerd door een auto die niet eens kan rijden? Dat komt door de slimme marketing van Faraday Future, dat de afgelopen maanden als de geheimzinnige Tesla-concurrent veelvuldig het nieuws heeft gehaald. Het begon bij het stapsgewijs wegkapen van personeel van concurrenten. Vorige maand ontvouwde het bedrijf plannen voor de bouw van een megafabriek in Nevada, niet ver verwijderd van Las Vegas: de thuisstad van de CES. De kosten? 1 miljard dollar.

Ondanks alle publiciteit en de aanwezigheid van Faraday Future op de CES, is het nog steeds niet bekend wie precies achter het bedrijf zit. Het gerucht gaat dat Apple de startup als schaduwbedrijf gebruikt voor de productie van zijn eigen elektrische auto. Het is inmiddels wel duidelijk dat de Chinese miljardair Jia Yueting één van de primaire investeerders van Faraday Future is. Zijn geld heeft ervoor gezorgd dat werknemers van Ferrari, Apple, Space X, Audi en BMW zijn overgestapt naar het geheimzinnige bedrijf.

De auto van de toekomst is modulair

De belangrijkste eigenschap van de FFZERO1 is de modulariteit van de auto. Het aandrijfsysteem en de batterijen zijn modulair en kunnen naar eigen wens worden aangepast. Zo heeft de gebruiker bijvoorbeeld de mogelijkheid om de auto groter of kleiner te maken, waarbij ook het aantal batterijen op de grootte van de auto wordt aangepast. Hoe dit systeem in de praktijk werkt, is vooralsnog onduidelijk. De FFZERO1 is gebaseerd op Faraday Future's modulaire platform en spreekt volgens Kim het meeste tot de verbeelding.

Het modulaire platform van Faraday Future is opvallend omdat het bedrijf waarschijnlijk wil werken met een abonnementsysteem waarbij je als klant - afhankelijk van je wensen - van verschillende auto's gebruik kunt maken. De ene dag een sportwagen, de volgende een gezinsauto of SUV. Kim wil de geruchten niet ontkennen of bevestigen, maar laat wel weten dat een dergelijk abonnementsysteem heel interessant klinkt. 

Niet te dichtbij staan

Binnen enkele jaren wil Faraday Future zijn eerste echte elektrische auto op de markt brengen. Kim bevestigt dat het bedrijf op dit moment een werkende conceptauto test en inmiddels bezig is met het bestellen van onderdelen voor de productie van de consumentenversie.

Voorlopig moeten we het nog doen met de conceptauto op de beursvloer van de CES. Hordes mensen staan te wringen om een foto te maken van de 'auto van de toekomst'. Aanraken mag niet en te lang blijven staan is verboden, in de auto zitten kan al helemaal niet. Ondergetekende stond iets te dicht met zijn schoen bij het wiel, waarna een Faraday Future-medewerker mij van de auto vandaan trok: "We zijn als de dood dat er iets mee gebeurt, want voor ons is deze auto heilig - zelfs als hij niet eens rijdt."