Clippy's comeback: Microsoft stort zich op chatbots

Clippy's comeback: Microsoft stort zich op chatbots

30-03-2016 22:02 Laatste update: 27-04-2018 07:38

Taken op de pc doen via chatberichtjes in plaats van via allerlei apps. Microsoft zet vol in op chatbots, de moderne variant van de pratende paperclip uit Office.

Microsoft introduceerde in 1996 als één van de eerste grote techbedrijven een digitale assistent, genaamd Clippy. Het paperclipje gaf je gevraagd en veelal ongevraagd tips om productiever in Office te werken. Uiteindelijk werd Clippy de nek omgedraaid wegens te irritant en te nutteloos. Nu, twintig jaar later, is de digitale assistent plotseling weer een belangrijk onderdeel van Microsoft.

Microsoft-ceo Satya Nadella kondigde vanavond tijdens de ontwikkelaarsconferentie Build aan dat zijn bedrijf onze communicatie in chat-apps daadwerkelijk functioneel wil maken. De chatbottechnologie van Microsoft maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om berichtjes te lezen en acties daaraan te koppelen. Microsoft demonstreerde dit door bij Domino's een pizza te bestellen door een berichtje naar de pizzabakker te typen.
RHet berichtje wordt getypt in Cortana, de slimme assistent van Microsoft die in Windows 10 is geïntegreerd. Cortana kan dan aan chatbots van allerlei bedrijven worden gekoppeld. In één venster moet je dan allerlei acties kunnen uitvoeren, zoals het kopen van een pizza, bestellen van een Uber-taxi of sturen van een bloemetje. Cortana wordt daarbij ook geïntegreerd in Skype, waar bedrijven ook hun chatbots aan kunnen koppelen.

In plaats van 20 verschillende apps

"We moeten ervoor zorgen dat het voor mensen veel natuurlijk wordt om iets te regelen, in plaats van twintig verschillende apps te gebruiken", zegt Nadella tegenover Bloomberg. Bedrijven krijgen toegang tot de technologie van Microsoft, waarmee het gemakkelijk moet zijn om hun systeem - zoals het bestelsysteem van Domino's - op de chattechnologie van Microsoft aan te sluiten.

In China is het al heel gebruikelijk dat mensen met chatbots communiceren om dingen te regelen, zoals bankzaken, het boeken van een hotelkamer of het bestellen van schoenen. Dat gebeurt met een app als WeChat, die in Azië heel populair is en door honderden miljoenen mensen wordt gebruikt.

Mislukt experiment met Twitterbot

De chatbots die Microsoft vanavond presenteerde, zijn heel anders dan de chatbot waarmee Microsoft de afgelopen tijd het nieuws haalde. Toen ging het om Tay, een experiment waarmee Microsoft het jargon van tieners onder de knie wil krijgen. Het Twitter-account van Tay plaatst tweets als een tienermeisje, gebaseerd op alle berichtjes van jeugdige meisjes die Microsoft heeft geanalyseerd.

Dat ging binnen vierentwintig uur al helemaal mis. De onschuldige Tay plaatste allerlei racistische en seksistische tweets, die massaal door Twitter-gebruikers werden gedeeld. Microsoft haalde de bot uiteindelijk offline nadat zij berichten als "Hitler had gelijk ik haat Joden" en "Bush deed 9/11" tweette. Woensdag keerde de Twitterbot weer terug maar ging het weer fout: het werd even een spambot.