Consumentenbond klaagt Samsung aan: 'te weinig software-updates'

Consumentenbond klaagt Samsung aan: 'te weinig software-updates'

18-01-2016 17:19 Laatste update: 27-04-2018 09:41

De Consumentenbond spant een rechtszaak aan tegen Samsung vanwege het 'gebrekkige updatebeleid' van de fabrikant.

Volgens de Consumentenbond zou een smartphone van Samsung minimaal twee jaar van Android-updates moeten worden voorzien. De Bond wil met het kort geding afdwingen dat Samsung 'ondubbelzinnige informatie' over updates aan klanten verstrekt, informatie geeft over veiligheidslekken en toestellen minimaal twee jaar ondersteunt met nieuwe software.

Veel Android-smartphones draaien op een verouderde versie van Android. Dit brengt veiligheidrisico's met zich mee, omdat in software lekken voorkomen. Deze lekken worden gedicht met updates. Daarnaast werken sommige apps en diensten niet op oudere software. In de meeste gevallen worden duurdere smartphones wel van updates voorzien. "Uit ons onderzoek blijkt dat 82 procent van de Samsung-smartphones twee jaar na aankoop niet meer op de laatste versie van Android draait", aldus de woordvoerder van de Consumentenbond. 

'Vervolgens naar andere fabrikanten'

Het Zuid-Koreaanse bedrijf wordt voor de rechter gesleept omdat het de grootste fabrikant van Android-smartphones is, maar de Consumentenbond vindt dat alle fabrikanten regelmatig updates moeten aanbieden. "We kijken naar de uitkomst van de rechtszaak en kunnen met de uitspraak vervolgens naar andere fabrikanten stappen", zegt de woordvoerder van de Consumentenbond. Het is voor consumenten niet mogelijk om zich bij de zaak aan te sluiten om een schadevergoeding te eisen. De Consumentenbond wil met de rechtszaak bij Samsung een beter updatebeleid afdwingen.

Reactie Samsung

Samsung laat weten teleurgesteld te zijn in de aanpak van de Consumentenbond. "We zijn al maanden in gesprek met de Consumentenbond om dergelijke zorgen bij de consument weg te nemen", zegt de woordvoerder van Samsung. De website van Samsung vermeldt sinds enkele maanden informatie over software-updates, nadat de Consumentenbond met de fabrikant hierover in gesprek is gegaan. "De rechtszaak is onderdeel van hun campagne, en bij campagne hoort de publiciteit opzoeken", aldus de woordvoerder van Samsung.

Samsung meldt dat twee derde van de telefoons die sinds juli 2013 zijn uitgebracht, inmiddels zijn beveiligd tegen het Stagefright-lek. Door dit lek kunnen smartphones door een kwaadwillenden worden overgenomen. Volgens Samsung is er nog geen misbruik gemaakt van het Stagefright-lek.