De nieuwe Audi A8 is weer een techfeestje

De nieuwe Audi A8 is weer een techfeestje

26-06-2017 15:15 Laatste update: 26-04-2018 19:45

Nerds unite: de nieuwe Audi A8 komt eraan. Met een 48-volt elektromechanisch veersysteem en een camera die het onderstel aanpast op hobbels die hij waarneemt.

Dat 12 volt-systeem in je auto waar jij je TomTom op draait en je telefoon mee oplaadt, is natuurlijk hopeloos ouderwets. Niets wordt geleverd met die rare ronde stekker en met 12 volt kun je net niks. Maar in de auto-industrie gaan sommige veranderingen langzaam. Tot een paar jaar geleden moest er nog op nulletjes en eentjes bespaard worden, omdat boordcomputers zo onmogelijk weinig ruimte hadden. Maar er is verandering. Dat komt meestal via de S-klasse van Mercedes of de A8 van Audi. Die laatste is nu aan de beurt. 

De A8 krijgt een 48-volt elektrisch systeem dat een elektromechanisch veersysteem voedt. Het onderstel is een actief, elektromechanisch ophangingssysteem dat elk wiel afzonderlijk bedient met een eigen elektromotor, gevoed door het 48-volt elektrische systeem. De klap wordt niet langer opgevangen door een combinatie van veer en schokdemper, maar de weerstand van het elektrische systeem wordt steeds aangepast om perfect elke hobbel op te vangen. Het onderstel wordt gevoed met informatie uit de camera voor op de auto. Die spot hobbels en past het veercomfort daar op aan. Dankzij achterwielbesturing is de draaicirkel van de nieuwe A8 kleiner dan die van een A4.

Word je van de zijkant aangereden, dan doet de luxe limousine ook iets bijzonders. Binnen 0,5 seconde wordt de kant die geraakt zal worden 8 centimeter hoger gezet. Zodat de klap op de dorpels en de vloerstructuur terechtkomt en niet op de deur. Daardoor is de klap op de passagiers tot wel 50 procent minder zwaar. 


Audi E-tron: de Duitsers gaan elektrisch