Deze nieuwe app laat je zakelijk Tinderen

Deze nieuwe app laat je zakelijk Tinderen

09-01-2018 05:07 Laatste update: 10:16

Swipe naar links of naar rechts om nieuwe zakelijk connectie te krijgen. Dat is in het kort hoe de Ripple-app werkt. Het moet zakelijk netwerken weer leuk maken.

"Ik heb 5000 connecties op Linkedin, maar ik doe er weinig mee. Ik weet niet waar ze in geïnteresseerd zijn. Het is een nogal statisch netwerk", vertelt Ripple-ceo Ryan Olge op techbeurs CES aan Bright.

Olge is de voormalig cto van dating-app Tinder. Samen met ander ex-medewerkers van Tinder heeft hij Ripple gebouwd. Het moederbedrijf van Tinder, Match Group, investeert ook in de app. En ja, hij geeft toe, de naam is wat onhandig gekozen. De naam was al bedacht voor de cryptomunt Ripple populair werd.

 

Tinder

In de basis werkt Ripple hetzelfde als Tinder. Je ziet een foto van iemand, met daarbij informatie over het werk dat degene doet, welke interesse hij heeft en welke opleidingen zijn afgerond. Vervolgens kan je naar links swipen om aan te geven dat je een connectie wil maken. Als de ander jouw ook naar links veegt, ben je verbonden. Swipe je een persoon naar rechts dan kom je die niet meer tegen in Ripple.

Gezichtsherkenning

Slimme algoritmes moeten ervoor zorgen dat je alleen mensen voorgeschoteld krijgt die goed bij je passen. Zo stelt Ripple ook mensen voor die op dezelfde events zijn, of zijn geweest. Je kan ook iemand die je tegenkomt op een event toevoegen door een foto te maken. Door middel van gezichtsherkenning wordt dan het juiste profiel erbij gezocht.

Een handige feature, maar in Europa mag dit waarschijnlijk niet vanwege privacy-regels. Facebook en Google gebruiken gezichtsherkenning daarom ook niet hier. Volgens Olge staat de functie bij Ripple op dit moment wereldwijd aan. Mogelijk wordt het later uitgezet. Tijdens onze eerste tests werkte dat trouwens nog niet vlekkeloos.

Zakelijk daten

Op onze vraag of Ripple niet gewoon een goed excuus is om een datingapp op je telefoon te hebben zonder dat je partner het erg vindt, zegt Olge:  "We proberen zo'n goed mogelijke keuze te maken in mensen die voorbijkomen in je feed. Zodat er geen willekeurige mensen voorbij komen, maar alleen mensen die zakelijk interessant zijn. Want daten is het grote probleem van Linkedin." Iets dat ons niet heel bekend voor komt.