Deze superlichte motorfiets komt uit de 3D-printer

Deze superlichte motorfiets komt uit de 3D-printer

23-05-2016 09:01 Laatste update: 27-04-2018 06:05

De Light Rider is een door Airbus 3D-geprinte ultra-lichte elektrische motorfiets. Hij weegt maar 35 kg.

De Light Rider is 's werelds eerste 3D-geprinte elektrische motorfiets. Het frame weegt dankzij de nieuwste ontwerptechnieken en materialen slechts 6 kilogram. De Light Rider weegt in zijn geheel slechts 35 kg, zeker 30 procent lichter dan de gemiddelde elektrische motor. Hij wordt aangedreven door een 6 kw elektrische motor, die hem in 3 seconden naar de 80 km/u aandrijft. De actieradius is beperkt tot 60 kilometer, maar de accu is verwisselbaar.

Airbus gebruikt een speciaal algoritme waardoor het frame een optimaal licht gewicht heeft, terwijl het tegelijkertijd sterk genoeg is om de krachten op te vangen die een motorfiets tijdens het rijden ondergaat. Het resultaat is een bijna organische vormgegeven frame, dat iets van een exoskelet weg heeft. Dat is ook de opzet van Airbus. Het algoritme is zo geschreven dat het bionische structuren en natuurlijke groeiprocessen en patronen gebruikt als basis voor het ontwerpen van het supersterke maar vederlichte frame.

De Airbus-ontwerpers gebruiken ook de speciale aluminiumlegering Scalmalloy, dat nagenoeg net zo sterk is als titanium. Een selective 3D-laser smelt de miljoenen deeltjes Scalmalloy laagje voor laagje tot een hol frame, waar kabels doorheen lopen. Hoewel Airbus het woord lassen nergens laat vallen, lijkt het er toch op dat de frame-onderdelen in delen uit de 3D-printer zijn gekomen en vervolgens aan elkaar gelast zijn.

Wil je ook een Light Rider? Dan moet je er snel bij zijn. Airbus laat er maar 50 maken die ieder voor een slordige 50.000 euro exclusief belasting over de toonbank gaan.

In Bright TV zag je onlangs een e-bike met klassieke Harley Davidson-looks: