Digitale klokken lopen massaal achter

Digitale klokken lopen massaal achter

06-03-2018 16:02 Laatste update: 26-04-2018 13:02

Lopen jouw digitale klokken ook achter? Dat klopt. De oorzaak: problemen met het stroomnetwerk.

Je zet 's ochtends koffie, kijkt op je oven: mooi, je hebt nog 10 minuten. Dan kijk je op je horloge en blijkt het al 5 minuten later te zijn. Je verandert de tijd op de oven, maar als je 's avonds thuis komt loopt dat klokje wéér 5 minuten achter. Heel irritant, maar helaas kun je er niks aan doen.

Het klinkt misschien vreemd, maar dat jouw klokje achterloopt heeft alles te maken met een energietekort in het zuidoosten van Europa. Dat zit zo: Nederland heeft een samenwerkingsverband met bijna alle andere Europese landen voor het stroomnetwerk. Daardoor is de stroomzekerheid in elk land groter. Het nadeel: als zich ergens op dit netwerk een probleem voordoet, heeft elk land er last van. Ieder land levert een bepaalde frequentie aan het netwerk, waardoor die in heel Europa op 50 Hertz staat. 

Op dit moment is er een leveringsconflict met een nog onbekend land in het zuidoosten van Europa. Daardoor is de frequentie op het netwerk al sinds half januari 'maar' 49,99 Hertz. "Dat is een hele kleine afwijking", zegt Jeroen Brouwers van netbeheerder Tennet. "De stroomvoorziening blijft overeind: er zijn geen problemen met de levering van stroom en er is ook geen stroomstoring."

Compensatie

Wél zijn er klokken die gevoelig zijn voor deze lagere frequentie, die het verschil - hoe klein ook - registreren. De klok op je magnetron bijvoorbeeld. Daarom kan die sinds januari achterlopen, met inmiddels zo'n zes minuten. Omdat het leveringsconflict nog niet is opgelost, heeft het (nog) geen zin om het klokje weer gelijk te zetten: het gaat vanzelf weer achter lopen. Dit probleem geldt trouwens alleen voor klokken die op een apparaat zitten dat is aangesloten op netspanning, je telefoon blijft bijvoorbeeld wel goed lopen. 

Vandaag komt de vereniging van Europese stroomnetbeheerders ENTSO-E bijeen en zou duidelijk moeten worden welk land voor het leveringsconflict zorgt. Het probleem wordt dan verder besproken. Ook heeft ENTSO-E toegezegd in de toekomst het probleem op te lossen door het verlies aan frequentie te compenseren.