Dit is het nieuwe eigen lettertype van Netflix

Dit is het nieuwe eigen lettertype van Netflix

21-03-2018 19:57 Laatste update: 19:57

Net als veel andere grote bedrijven heeft Netflix nu zijn eigen lettertype. Voor herkenbaarheid, maar het scheelt ook veel geld.

Veel grote techbedrijven gebruiken zelfontworpen lettertypes. Zo zijn alle letters in iOS, macOS en op de toetsen van MacBooks gezet in Apples eigen lettertype San Francisco. Google gebruikt voor zijn logo het lettertype Product Sans, al wordt het eigen Roboto ook veel gebruikt. Samsung heeft SamsungOne en Microsoft gebruikt Segoe.

Netflix voegt zich nu ook bij dat gezelschap met het weinig verrassend genaamde Netflix Sans. Het lettertype is gemaakt door het eigen Netflix-ontwerpteam in samenwerking met lettermaker Dalton Maag.

De keuze voor een eigen lettertype was volgens Netflix-hoofdontwerper Noah Nathan simpel, zegt hij tegen It's Nice That. Ten eerste geeft een eigen lettertype Netflix een meer unieke identiteit. Tot nu toe gebruikte Netflix in zijn marketingcampagnes en reclames vooral het lettertype Gotham, dat iedereen tegen betaling kan gebruiken.

Die betaling is meteen de tweede reden: voor het alsmaar groeiende Netflix liepen de licentiekosten van Gotham nogal op. Volgens Nathan scheelt een eigen lettertype het bedrijf "miljoenen dollars per jaar" aan licentiekosten. Netflix heeft de titels van een aantal populaire series opgemaakt in zijn nieuwe lettertype. Dat doet op het eerste gezicht vooral denken aan 's werelds bekendste sans serif: Helvetica.

Lees ook:

Netflix eindelijk op dreef met Annihilation

BBC maakt lettertype dat geschikter voor mobiel is