Eén tweet kost farmaceutisch bedrijf 350 miljoen euro

Eén tweet kost farmaceutisch bedrijf 350 miljoen euro

17-10-2016 07:31 Laatste update: 27-04-2018 02:28

Een tweet van de Amerikaanse senator Bernie Sanders zorgde voor een grote koersdaling van de producent van een leukemie-medicijn.

Een enkele tweet van de voormalige Amerikaanse presidentskandidaat Bernie Sanders bevestigt de enorme impact die Twitter kan hebben. In zijn tweet uit Sanders zijn verontwaardiging over de hebzucht farmaceutische bedrijven en met name het bedrijf Ariad die de prijs van een leukemie-medicijn tot bijna 200.000 dollar per jaar had opgeschroefd. De aandelenkoers van Ariad kelderde na de tweet met 15 procent en dat kost de investeerders omgerekend zo'n 350 miljoen euro. 

Dat de tweet zo'n invloed had, komt uiteraard omdat Sanders 2,65 miljoen volgers op Twitter heeft. Overigens heeft niet Sanders maar één van zijn stafmedewerkers de tweet waarschijnlijk geschreven, want de tweet was niet met zijn gebruikelijk handtekening '-B' ondertekend.

Prijs vier keer verhoogd in een jaar

Volgens Bloomberg heeft Ariad de prijs van Iclusig een medicijn voor de behandeling van een zeldzame vorm van leukemie het afgelopen jaar al vier keer verhoogd. Per maand kosten de pillen 14.500 euro, dat is 180.000 euro op jaarbasis. De omzet van het medicijn was in het tweede kwartaal van dit jaar verdubbelt naar bijna 60 miljoen euro. Door de hebzucht van het bedrijf zijn ze nu echter bijna een zesvoud minder waard geworden.

De farmaceutische industrie haalt wel vaker de woede op zijn hals met exorbitante prijsverhogingen. Zo verhoogde Martin Shkreli van farmaceut Turing Pharmaceuticals na de overname van het medicijn Daraprim de prijs van 1 tablet van 13,73 dollar naar 750 dollar. De pil was opeens 50 keer zo duur.