Enge gezichtsherkenning razend populair in Rusland

Enge gezichtsherkenning razend populair in Rusland

17-05-2016 11:42 Laatste update: 27-04-2018 06:36

De dienst FindFace is razend populair in Rusland. Gebruikers kunnen foto’s vergelijken met accounts van het daar populaire sociale netwerk Vkontakte.

Stel je voor dat iemand op straat een foto van je zou maken, om vervolgens doodeenvoudig je identiteit te kunnen achterhalen. In Rusland is het mogelijk met FindFace. Die site doorzoekt met gezichtsherkenning een database van ruim 200 miljoen Vkontacte-accounts, het populairste sociale netwerken in Rusland. Dankzij een speciaal ontworpen algoritme kan FindFace binnen een seconde met 70 procent nauwkeurigheid een match vinden in ruim een miljard foto’s.

De dienst vergelijkt het gezicht van een foto die de gebruiker aanbiedt, en toont naast de meest waarschijnlijke match nog tien mensen die er vergelijkbaar uitzien. Inmiddels is FindFace al door een half miljoen mensen gebruikt voor 300 miljoen zoekopdrachten, zeggen de makers tegen The Guardian. Volgens de oprichter kan FindFace uitkomst bieden bij daten: je ziet op straat een leuk iemand, maakt een sneaky foto en je komt er meteen achter wie het is. Maar ook voor overheden is deze technologie interessant.

Verdachten en klanten

Zo is FindFace dicht bij een deal met de regering van Moskou, om het systeem toe te passen op de 150.000 camera’s in de stad. Als er een misdaad wordt gepleegd, wordt de verdachte direct naast Vkontacte gelegd, en langs foto’s die rechtbanken en de politie zelf in bezit hebben. Ook zijn er gesprekken met bijvoorbeeld casino’s, die zo precies weten wie er komt gokken. Met de Russische geheime dienst heeft FindFace nog geen contact gehad, maar de oprichters zeggen er voor open te staan. FindFace werkt momenteel niet met Facebook. Het zou ingewikkelder zijn om zelfs publieke foto’s van Facebook op zo’n manier zijn opgeslagen dat de Russische startup er moeilijk bij kan.

De oprichter ziet ook mogelijkheden voor winkeliers. Camera’s in winkels zien welke klanten waar in geïnteresseerd zijn waarna de winkelier gericht online kan adverteren. Misschien eng, maar volgens de makers van FindFace is er geen ontkomen aan deze vorm van massale gezichtsherkenning, en is transparantie daarom het belangrijkst.