Facebook bood antisemitische reclame-optie aan

Facebook bood antisemitische reclame-optie aan

15-09-2017 09:32 Laatste update: 26-04-2018 17:41

Facebook liet adverteerders advertenties op gebruikers richten die nadrukkelijk in jodenhaat geïnteresseerd waren.

Dat ontdekte ProPublica. Adverteerders op Facebook kunnen heel nauwkeurig regelen wie hun reclame te zien krijgt, gebaseerd op leeftijd, gender en interesses. Tussen de lijst met opties vond ProPublica ook de opties ‘Jodenhater’, ‘Hoe Joden te verbranden’ en ‘Een geschiedenis van waarom Joden de wereld verpesten’.

Wie voor die opties koos, kon zo’n 2.300 mensen op Facebook bereiken. Om te testen of de categorieën echt werkten, betaalde ProPublica 30 dollar voor gerichte advertenties. De reclames gericht op jodenhaters werden binnen een kwartier goedgekeurd. De doelgroep jodenhaters was echter te klein om een reclame voor te kunnen kopen. Het automatische systeem van Facebook stelde voor ook te adverteren voor de groep ‘Tweede Amendement’, zodat het publiek steeg naar 119.000 mensen.

Automatische algoritmes

Zowel het aanmaken van de reclamecategorieën als het voorstellen van aanvullende doelgroepen gebeurt volledig automatisch. Blijkbaar correleert het algoritme van Facebook antisemitisme met liefhebbers van vuurwapens. Het tweede amendement van de Amerikaanse grondwet geeft mensen het recht op het bezitten en dragen van wapens.

ProPublica heeft de antisemitische reclame-opties bij Facebook gemeld, waarop de categorieën direct werden verwijderd. Facebook onderstreept dat dergelijke categorieën automatisch worden aangemaakt, maar het bedrijf zegt nieuwe controles in te voeren om herhaling te voorkomen. Er zou maar weinig gebruik zijn gemaakt van de antisemitische reclamedoelgroep.