Facebook lanceert Anne Frank-chatbot

Facebook lanceert Anne Frank-chatbot

21-03-2017 10:13 Laatste update: 26-04-2018 22:51

Facebook introduceert samen met de Anne Frank Stichting een chatbot die je vertelt over het leven van Anne Frank.

Met de chatbot hopen Facebook en de Anne Frank Stichting vooral jongeren te bereiken en hen te informeren over het levensverhaal van Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog. Naast vragen beantwoorden over Anne Frank kan de chatbot ook worden gebruikt om informatie te krijgen over het Anne Frank Huis, zoals openingstijden en toegangsprijzen.

De chatbot, genaamd Anne Frank House bot, leert van alle vragen die worden gesteld. Door kunstmatige intelligentie in te zetten zou de chatbot bijvoorbeeld weten dat de vragen 'wie is Anne Frank?' en 'Anne Frank, wie was dat?' dezelfde vragen zijn. Zou, want in de praktijk herkent de chatbot nauwelijks vragen. Simpele vragen als 'wie is Anne Frank?' en 'wanneer is haar verjaardag?' blijven vooralsnog onbeantwoord. Je kunt nu hooguit een antwoord krijgen door op knopjes met vooraf ingestelde vragen te drukken. Dat zou in de toekomst moeten verbeteren.

De chatbot, gemaakt door de Amerikaanse startup msg.ai, zou op den duur de context van vragen kunnen begrijpen en op die manier gepersonaliseerde antwoorden geven. Zo is het mogelijk dat het antwoord 'uit welk jaar komt het dagboek van Anne Frank?' wordt gebaseerd op het antwoord 'wanneer leefde Anne Frank?'.

Prins Constantijn

Dat de chatbot wordt gelanceerd op de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, is geen toeval. De chatbot is een manier om mensen 'te wijzen op de gevaren van de effecten van racisme en discriminatie', zegt prins Constantijn, die de chatbot vandaag onthult. "Dat is waar nieuwe technologie voor moet worden gebruikt: om onze levens beter te maken en de uitdagingen in de samenleving te verslaan", aldus Constantijn.

Leopold, directeur van de Anne Frank Stichting, wil dat het levensverhaal van Anne Frank zo veel mogelijk mensen bereikt: "Mensen van over de hele wereld kunnen nu direct antwoord krijgen op hun vragen over Anne Frank, haar familie, haar dagboek en de tijd waarin ze leefde."

Facebook heeft de ontwikkeling van de chatbot gefinancierd. "We zijn er trots op dat we met ons platform het verhaal van Anne Frank aan zo veel mogelijk mensen kunnen vertellen", zegt Arno Lubrun, directeur van Facebook Nederland. Ook probeert het sociale netwerk zijn Messenger-platform zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor bedrijven. Daar draagt de chatbot voor het Anne Frank Huis aan bij. Eerder werkte Facebook al samen met KLM om je via Messenger te laten inchecken.

Veel chatbots zijn nog te dom

Aan het nut van chatbots wordt nog getwijfeld. Veel nieuwsmedia, waaronder de NOS en NRC, bieden inmiddels een chatbot via Facebook aan. Deze chatbots hebben een paar honderd gebruikers en geven nieuwsupdates.

Maar veel chatbots zijn nog te dom om correct op vragen te reageren. Bij 70 procent van de vragen is toch nog een mens nodig om antwoord te geven, omdat de chatbot de vraag van de gebruiker niet begrijpt.