'Facebook ontwikkelt eigen tv-app'

'Facebook ontwikkelt eigen tv-app'

01-02-2017 09:55 Laatste update: 26-04-2018 23:53

Facebook werkt aan een eigen video-app voor settopboxen, zoals de Apple TV.

Het sociale netwerk wil zijn video's naar de televisie brengen. Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen. De app zou één van de projecten zijn waarmee Facebook zich als videobedrijf wil onderscheiden. Zo hoopt Facebook uiteindelijk ook een flink graantje mee te pikken van inkomsten uit tv-advertenties.

Facebook zou daarnaast gesprekken voeren met mediabedrijven om langere video's te maken. Het gaat dan om programma's van 'tv-achtige' kwaliteit die tot 10 minuten kunnen duren per video. Hierbij kun je denken aan gespeelde series, maar ook aan sport- en entertainmentprogramma's. Dit soort hoogwaardige video's zouden prima tot hun recht komen op zo'n app.

Facebook wordt video-bedrijf

De afgelopen jaren wordt video steeds belangrijker voor Facebook. Zo kunnen gebruikers inmiddels livestreamen op het sociale netwerk en worden 360-gradenvideo's ondersteund. In een artikel op Vanity Fair schrijft correspondent en auteur Nick Bilton dat Facebook nog wel eens een veel grotere rol kan spelen op het gebied van video. "Het zal niet lang meer duren voordat films via social media gestreamd kunnen worden", schrijft hij. "Voor Facebook is het de natuurlijke evolutie. Het bedrijf wil dat mensen langer blijft hangen. Hoe kan dat beter dan met een film van twee uur?"

Dat films op Facebook werken, bewees een 23-jarige Rotterdammer met zijn pagina 'Live Bioscoop', waarop hij films live uitzond. Hij trok daarmee op een gegeven moment 26.000 likes. Het probleem was echter dat hij geen rechten had voor het uitzenden van de films, waardoor Stichting Brein aanklopte met een boete van 7500 euro.