Facebook start charmeoffensief rond privacy

Facebook start charmeoffensief rond privacy

29-01-2018 12:01 Laatste update: 26-04-2018 14:04

Facebook heeft zijn 'privacyprincipes' gepresenteerd. Het gaat gebruikers motiveren om beter op hun privacy te letten.

In een blogpost schrijft Erin Egan, de privacychef van Facebook, dat het bedrijf een nieuwe campagne start om gebruikers op hun privacy-instellingen te wijzen. "Vanaf vandaag introduceren we leerzame video's in de Tijdlijn die je informatie geven over belangrijke privacy-onderwerpen, zoals welke informatie Facebook gebruikt om je advertenties te tonen, hoe je oude berichten kan herzien en verwijderen en zelfs wat het betekent om je account te verwijderen."

De nieuwe campagne wordt kracht bijgezet door de presentatie van de zeven privacypincipes van Facebook, die ook in het Nederlands zijn vertaald.

Principes

In de privacyprincipes van Facebook somt het bedrijf op hoe het in de kern omgaat met privacy van zijn gebruikers, zoals 'We geven je controle over je privacy', 'Je gegevens zijn van jou en jij kunt ze verwijderen' en 'Privacy speelt van meet af aan een hoofdrol bij producten'. Waarden die veel gebruikers niet in eerste instantie aan het bedrijf zouden toedichten.

Regels EU

Ook organiseert Facebook het komende jaar privacybijeenkomsten over 'databeveiliging voor kleine en middelgrote bedrijven, te beginnen in Europa met een focus op de nieuwe General Data Protection Regulation'.

Deze nieuwe privacy-verordening, ook wel de Algemene verordening gegevensbescherming genoemd, verplicht bedrijven hun klanten meer macht en kennis over hun eigen gegevens te geven.

Facebook ligt regelmatig onder vuur door Europese waakhonden voor het overtreden van privacyregels. Eind 2016 stopte het met het verzamelen van data van Europese WhatsApp-gebruikers, na veel klachten van waakhonden.

Google ging ze voor

Facebook is niet de eerste techreus met een charmeoffensief. Google adverteerde vorig jaar met grote advertenties in Nederlandse dagbladen met de privacymogelijkheden binnen de diensten van het bedrijf.

Eind 2017 toog Google zelfs een volledige escaperoom op om gebruikers kennis te laten maken met de privacy-instellingen.

Deze privacy-instellingen op Facebook moet je checken:

Meer video's? Subscribe op ons YouTube-kanaal.

En vergeet niet Bright te liken op Facebook