Facebook test een downvote-knop

Facebook test een downvote-knop

09-02-2018 10:44 Laatste update: 26-04-2018 13:33

Een kleine groep Amerikaanse Facebook-gebruikers kan als test reacties downvoten, waardoor ze verborgen worden.

Met de experimentele downvote-knop kunnen gebruikers aangeven of ze een commentaar beledigend, misleidend of irrelevant vinden. Facebook zegt dat dit niet de door velen gewenste dislike-knop is. De downvote-knop is een kortdurend experiment voor een kleine groep Engelstalige Android-gebruikers.

Facebook onderzoekt met de knop een functie waarmee gebruikers feedback kunnen geven over reacties aan Facebook zelf, niet aan de persoon die de reactie plaatste. Via een downvote-knop zou Facebook ook makkelijker nepnieuws of andere ongewenste uitingen kunnen opsporen.

Geen dislike

Sinds Facebook in 2009 de like-knop introduceerde willen veel mensen ook een dislike-knop om hun afkeer aan te kunnen geven. Facebook heeft altijd geweigerd zo'n knop toe te voegen. Gebruikers kunnen wel sinds 2015 hun goedkeuring of andere emoties wat genuanceerder aangeven met een van de reactie-emoji.

Meer sociale interactie

Het experiment met de downvote-knop past bij de recente veranderingen die Facebook invoerde waarbij algoritmes zijn aangepast zodat de sociale interactie tussen mensen meer de nadruk krijgt dan nieuws en video's van bedrijven. Facebook wil dat mensen meer actief in plaats van passief het sociale netwerk gebruiken, zelfs al leidt dat ertoe dat het totale Facebook-gebruik daalt.

CEO Mark Zuckerberg wil dat de site weer een vrienden- en familienetwerk wordt. Een manier om dat te bewerkstelligen is om gebruikers meer invloed te geven op het beoordelen van informatie, zoals nu dus ook met de reacties van anderen via een downvote-knop.

Like Bright op Facebook