Facebook treedt op tegen vragen om likes en reacties

Facebook treedt op tegen vragen om likes en reacties

18-12-2017 13:15 Laatste update: 26-04-2018 15:06

Facebook zal posts van gebruikers en pagina's minder bereik geven als daarin om likes of reacties wordt gevraagd.

"Mensen ervaren 'spammy' berichten op Facebook", schrijft het bedrijf. Het gaat om berichten die aanzetten tot likes, delen en reageren. Denk hierbij aan berichten van 'Tag iemand die dit filmpje kan waarderen' of 'Duimpje omhoog als je het hiermee eens bent'. Facebook noemt dit soort posts 'engagement bait'.

Vanaf deze week treedt Facebook op tegen dit soort berichten, 'die misbruik maken van ons Nieuwsoverzicht-algoritme'. Daarmee halen pagina's en personen namelijk een groter bereik, dankzij veel interactie. Facebook zal deze berichten juist markeren als minder belangrijk, zodat ze minder mensen bereiken.

Facebook spoort engagement bait op met een speciaal systeem dat zulke posts kan herkennen. Als mensen om hulp, advies of aanbevelingen vragen, bijvoorbeeld voor als ze op reis gaan of geld ophalen voor een doel, worden zij niet getroffen door deze verandering. Volgens Facebook moet het nieuwsoverzicht authentieker worden en meer betekenis krijgen, in plaats van constant sensationele en misleidende posts voorschotelen.