Facebook weigert advertentie met plus-size model

Facebook weigert advertentie met plus-size model

23-05-2016 16:08 Laatste update: 27-04-2018 06:05

Commotie op het web: Australische feministen zijn boos omdat Facebook een advertentie weigerde met een 'plus-size model'.

Facebook schoot de reclame af met als reden: 'de weergave van een lichaam op een onwenselijke manier'. Dat tot onvrede van de feministische groep Cherchez La Femme uit Australië, dat de advertentie plaatste. Op het plaatje is het model Tess Holiday te zien in een bikini. De reclame was volgens de groep bedoeld voor ter promotie van een evenement voor lichaamspositiviteit.

De eventpagina werd overigens niet offline gehaald, maar de advertentie ging te ver. "Reclames zoals deze zijn niet toegestaan omdat het sommige mensen slecht laat voelen", schrijft het Ads Team van Facebook. Zij suggereerden dat de groep beter een plaatje van iemand konden pakken waarop iemand 'rent of fietst'.

De BBC schrijft dat Facebook de zaak onderzoekt. Organisator van het event, Jessamy Gleeson, is boos op het sociale platform. "Ik snap dat ze proberen om eetstoornissen aan te pakken - dat is logisch - maar uiteindelijk moet je toch toegeven dat er vrouwen met een verschillend gewicht op Facebook zitten."

Bekijk ook Erwins commentaar op de manier waarop Facebook informatie filtert op zijn site: