Facebook wil niet nog meer advertenties in je nieuwsfeed

Facebook wil niet nog meer advertenties in je nieuwsfeed

28-07-2016 11:37 Laatste update: 27-04-2018 04:32

Er zit een grens aan de hoeveelheid advertenties die Facebook zijn gebruikers door de strot kan duwen, erkent CFO Dave Wehner.

"De optimale ad load is een mix van kunst en wetenschap", verklaarde Facebook-CFO Dave Wehner tijdens een gesprek met analisten na de presentatie van de kwartaalcijfers van het sociale netwerk. "We moeten zorgen voor een goede balans tussen organische content en advertenties." Bij te veel advertenties haken Facebook-gebruikers af, zo is de vrees.

Om toch meer omzet te halen, moet Facebook dus effectievere reclame aanbieden waarvoor het bedrijf meer geld kan vragen, analyseert Re/Code. Facebook probeert bijvoorbeeld meer geld binnen te harken door tv-achtige commercials te vertonen. Adverteerders betalen daar meer voor, zij het dat dergelijke reclames nog niet echt populair zijn op mobiel - inmiddels goed voor 85 procent van de advertentieomzet van Facebook.

Daarnaast kan Facebook het advertentievolume vergroten door meer gebruikers binnen te halen. Dat lijkt vrij aardig te lukken. Afgelopen kwartaal alleen al haalde Facebook 60 miljoen nieuwe gebruikers binnen. Ten slotte zou Facebook ertoe kunnen besluiten om reclame te verkopen bij diensten die nu nog reclamevrij zijn, zoals WhatsApp en Facebook Messenger.

Resultaten

In het tweede kwartaal overtroffen de resultaten van Facebook de verwachtingen van analisten. De omzet steeg met 59 procent naar 6,4 miljard dollar. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 4 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 2,1 miljard dollar, tegen 719 miljoen dollar vorig jaar. Er zijn nu dagelijks ruim 1,1 miljard mensen actief op het sociale netwerk: 17 procent meer dan een jaar geleden.

Lees meer over de cijfers van Facebook bij RTL Z.