'Facebook ziet jongeren afhaken en ouderen komen'
Nieuws

'Facebook ziet jongeren afhaken en ouderen komen'

maandag 12 februari 2018 14:16

Facebook verloor afgelopen jaar jonge gebruikers en ziet eigenlijk alleen nieuwe aanwas onder 55-plussers.

Het succes van Facebook wordt onder meer gemeten aan de hand van het aantal nieuwe gebruikers. Daarbij geldt: hoe jonger hoe beter, want des te langer kunnen ze gebruiker blijven. Facebook zag afgelopen jaar voor het eerst een daling in een bepaalde gebruikersgroep. Volgens onderzoeksbureau eMarketer nemen jonge gebruikers dit jaar in nog hoger tempo afscheid.

In 2017 daalde het aantal Facebook-gebruikers van tussen de 12 en 17 jaar volgens eMarketer met 9,9 procent, zo'n 1,4 miljoen gebruikers. Die daling is drie keer zo hoog als verwacht. In de groep van tussen de 18 en 24 jaar vertrokken vorig jaar nog eens 1,4 miljoen gebruikers.

Voor 2018 verwacht eMarketer een vertrek van 9,3 procent van de gebruikers onder de 11 jaar (officieel is Facebook pas vanaf 13 jaar te gebruiken, maar dat is makkelijk te omzeilen). De groep 12 tot en met 17 jaar ziet 5,6 procent vertrekken en van de 18 tot en met 24-jarigen houdt 5,8 procent op met Facebooken.

Vooral 55-plussers

In die jonge leeftijdsgroepen zat vanaf 2013 al weinig groei. De groei zit voor Facebook vooral in de groep van 55 jaar en ouder. Jongeren stappen volgens het digitale meetbedrijf vooral over naar Instagram en Snapchat.

Voor het Verenigd Koninkrijk is de prognose van eMarketer niet veel anders: daling in gebruikers tot en met 24 jaar, de groepen tot en met 44 jaar daar boven blijven gelijk en de groei begint daar pas boven de 45 jaar.

'Kwaliteit boven kwantiteit'

De cijfers van eMarketer blijven echter gebaseerd op data die het bedrijf zelf verzamelt van allerlei bronnen zoals advertentienetwerken. De enige met de volledige cijfers is Facebook, en die worden niet openbaar gedeeld. Het bedrijf rekent naar buiten toe alleen met maandelijks actieve gebruikers, al gaf het onlangs wel toe dat het gebruik in uren eind vorig jaar al daalde. Dat zou echter de bedoeling zijn: het bedrijf wil voor kwaliteit boven kwantiteit gaan.

Like Bright op Facebook

Floris wordt enthousiast van gadgets, films, series en games, maar als er iets slechts tussen zit begint hij al snel te brommen. Wordt daarom door collega's ook wel 'de Maarten van Rossem van de techjournalistiek' genoemd. Die geuzenaam draagt hij met trots.

Nieuwsbrief