Game-studio Lionhead stopt, Fable Legends gecanceld

Game-studio Lionhead stopt, Fable Legends gecanceld

08-03-2016 08:07 Laatste update: 27-04-2018 08:08

Game-studio van legendarische Peter Molyneux houdt op te bestaan.

Microsoft is voornemens is om twee gamestudio's te sluiten; Lionhead Studios in Engeland en Press Play Studios uit Denemarken. Die laatste ken je wellicht van het alleraardigste Max: The Curse of Brotherhood maar met name het nieuws van het sluiten van Lionhead Studios hakt er flink in.

Legendarisch

Lionhead Studios werd jaren geleden opgericht door de legendarische Britse gamedesigner Peter Molyneux die net daarvoor zijn Bullfrog Studios voor een flinke zak geld had verkocht aan uitgever Electronic Arts. Molyneux had toen reeds furore gemaakt met titels als Populous, Dungeon Keeper, Syndicate en Magic Carpet.

Zwart of Wit

Lionhead Studios’ eerste titel was het ambitieuze Black & White waarin spelers een Goddelijk Wezen (een Koe, een Schildpad, een Leeuw etc.) met zachte óf harde hand mochten opvoeden, met alle gevolgen van dien. Je opvoeding was een weerspiegeling hoe je omging met je onderdanen en daarmee een weerspiegeling van jezelf. Samen met je Goddelijk Wezen diende je hen te leiden in oorlogen tegen naburige stammen.

Beloftes niet waargemaakt

Het thema van Goed en Slecht bleef een rol spelen in de games van Lionhead, waarvan Fable het beste voorbeeld was. De RPG was niet zo diepgaand als de titels van het Amerikaanse BioWare, of zo grootschalig en vrij als de The Elder Scrolls serie, maar de Britse humor en de keuzes in de game, zorgden voor een frisse wind in het RPG-genre.

De Fable-franchise ging door maar verloor na het uitstekende Fable II haar charme. Fable III kende een gehaast karakter, en de Kinect-game rondom Fable (The Journey) stuitte de fans tegen de borst. Daarbij hielp het ook niet dat Molyneux bij iedere nieuwe game steevast de meest fantastische beloftes deed en deze keer op keer niet nakwam. Nog voor Fable: The Journey verscheen, verdween Molyneux door de achterdeur naar buiten maar Lionhead Studios stelde haar fans gerust: aan de Fable-franchise zou doorgewerkt blijven worden.

Gratis en episodisch

In 2013 werd Fable Legends onthuld; een episodische game in de wereld van Fable (het sprookjesachtige Albion) waarbij de focus zou liggen op verschillende helden, hun uiteenlopende en dik aangezette karaktereigenschappen en hun avonturen. Later werd bekend dat de game free-to-play zou worden, hetgeen paste bij de richting die de serie was ingeslagen. Persoonlijk had ik liever een Fable IV gezien met de schaal van een The Elder Scrolls: Skyrim maar die ijdele hoop lijkt nu definitief vervlogen.

Het herhaaldelijk uitstel van Fable Legends was al een teken aan de wand maar Microsoft lijkt nu geen heil meer in de franchise te zien. Dat daarmee ook meteen het lot van de studio beslecht lijkt, is een harde maar helaas logische keuze. Of we ooit nog een nieuwe Fable zien, lijkt op dit moment niet waarschijnlijk. Als reden voor het cancelen van Fable Legends en het sluiten van de studio’s, stelt Microsoft dat het zich 'focust op games en series die fans willen spelen en het meest spannend vinden'.