Google Maps gaat stuk meer advertenties tonen

Google Maps gaat stuk meer advertenties tonen

25-05-2016 12:25 Laatste update: 27-04-2018 06:05

Google gaat experimenteren met meer reclames in Google Maps. Bedrijven kunnen betalen om beter op te vallen op kaarten.

De reclame in Google Maps moet gaan werken met zogeheten 'Promoted Pins'. Als bedrijven ervoor betalen, kunnen ze hun zichtbaarheid vergroten in Google Maps, zowel in de browser als op smartphones. Op de kaart zijn dan logo’s te zien van waar de bedrijven of winkels zich bevinden. Ze kunnen ook opduiken als je onderweg bent.

Tik je op het logo, dan krijg je bijvoorbeeld coupons te zien voor producten die je in betreffende shops kunt kopen. Ook als je naar iets zoekt in de app, moeten er advertenties van dichtbijgelegen bedrijven in beeld komen. Zoek je naar een koffietentje in de buurt, dan komt een betalende optie bovenaan de lijst te staan. Wel wordt dit bedrijf dan als advertentie aangestipt met een klein paars blokje en het woord 'ad'.

Het is voor Google een heel logische stap. Google verdient nu eenmaal geld met mobiele advertenties en bedrijven zoeken naar manieren om zichzelf in de kijker te spelen. Volgens Google is een derde van waar mensen naar zoeken gerelateerd aan locatie. Dit soort zoekopdrachten groeien 50 procent sneller dan andere mobiele opdrachten.

Ook qua timing is het een goede zet. Concurrenten Yelp en Facebook verkopen al advertenties op basis van waar de gebruiker is. Google put voor reclames op Maps niet uit je zoekgeschiedenis. Overigens is het niet mogelijk om de advertenties uit te zetten, dus iedereen krijgt ze te zien, met of zonder adblocker.