Groei Facebook in eerste kwartaal groter dan verwacht

Groei Facebook in eerste kwartaal groter dan verwacht

26-04-2018 07:01 Laatste update: 14:41

Ondanks het dataschandaal gaat het goed met Facebook. De cijfers over het eerste kwartaal zijn beter dan verwacht.

De omzet is met 50 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. In de eerste drie maanden van 2018 was de omzet bijna 12 miljard, in 2017 was het 8 miljard dollar.

De afgelopen weken stonden in het teken van zorgen over privacy na het dataschandaal rondom Cambridge Analytica. Dat bedrijf speelde een kwalijke rol in de verkiezingscampagne van president Donald Trump. Het feit dat de privégegevens van 87 miljoen mensen werden gedeeld zorgde voor veel onrust rondom Facebook.

Ondanks #DeleteFacebook, de oproep die op social media rondging om profielen te verwijderen, kreeg het platform er 49 miljoen gebruikers bij. Dat zorgt ervoor dat 1,45 miljard mensen dagelijks op Facebook zitten. Zuckerberg zelf zei al dat er 'geen betekenisvol aantal' het platform had verlaten. In Noord-Amerika heeft Facebook een miljoen extra gebruikers gekregen. Dat is opvallend, want het leek er eind 2017 op dat die regio verzadigd was; voor het eerst daalde het aantal gebruikers toen.

Laat in het kwartaal

Op het eerste gezicht dus geen paniek: ook al was er veel commotie rondom Facebooks dataschandaal, waren er hoorzittingen in het parlement en was men boos om het gebruik van data door Cambridge Analytica, financieel gezien treft het Facebook niet op dit moment. Die laatste drie woorden zijn belangrijk. Het schandaal met Cambridge Analytica kwam pas eind maart op, in de laatste twee weken van het eerste kwartaal. 

Als dat wél gevolgen zou hebben na eind maart - zoals een verminderd aantal gebruikers of weglopende adverteerders - zouden die gevolgen pas zichtbaar worden als de resultaten over het tweede kwartaal bekend worden, eind juli. Hetzelfde geldt voor eventuele kosten die Facebook maakt voor maatregelen rondom privacy van gebruikers. 

'Trots op advertentiemodel'

"We hebben altijd aandacht gehad voor privacy. We hebben je informatie nooit aan iemand verkocht”, zei een woordvoerder van Facebook in een webcast. “Je kan altijd zien waarom je een advertentie ziet. Adverteren en het beschermen van privacy zijn geen vijanden van elkaar.”

“We zijn trots op ons advertentiemodel. Maar we weten ook dat mensen meer controle hebben over hoe hun gegevens worden gebruikt”, zegt de woordvoerder. “In de komende maand geeft GDPR (AVG, de Europese privacywet, red.) ons een kans om mensen beter te laten begrijpen hoe we dat doen.”

Verhuizen voor privacywet

Opvallend is wel dat Facebook afgelopen week nog aankondigde de data van 1,5 miljard niet-Europese gebruikers te verplaatsen van Ierland naar Amerika. Het bedrijf zorgt daarmee dat die gebruikers niet onder de Europese privacywetgeving vallen. 

Zelf geeft Facebook aan dat het niet uitmaakt en dat ze alle gebruikers privacy bieden. Maar in de praktijk zorgt het ervoor dat de gebruikers die verplaatst zijn vallen, ook geen privacyzaak aan de hand van de AVG kunnen starten. De wetgeving zorgt dat bedrijven die de wet overtreden boetes kunnen krijgen tot 4 procent van hun wereldwijde omzet. 


Zo minimaliseer je wat je deelt met Facebook