Grote groei Snapchat en Instagram in Nederland

Grote groei Snapchat en Instagram in Nederland

vrijdag 17 februari 2017 14:18

Het gebruik van Snapchat en Instagram in Nederland is in 2016 het snelst gestegen, maar ook Facebook en YouTube blijven groeien.

Het aantal Nederlandse Instagram-gebruikers is in 2016 toegenomen van 2,1 naar 3,2 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat meldt het socialmediabedrijf Buzzcapture. Het gebruik van Instagram onder jongeren tot 19 jaar is opvallend genoeg wel licht gedaald, maar in de groep 20 tot 39 jaar is Instagram veel populairder geworden. 

Onder jongeren is Snapchat zeer populair. De app kende een sterke groei in 2016: het aantal gebruikers nam met 90 procent toe. Het aantal Nederlandse Snapchat-gebruikers is nu 1,9 miljoen, waarvan de helft de app dagelijks gebruikt. YouTube kreeg er in Nederland vorig jaar 300.000 extra maandelijkse gebruikers bij. Dagelijks gebruiken 1,7 miljoen Nederlanders de videosite van Google, een toename van 31 procent. (Volg ook ons YouTube-kanaal.)

Facebook groeit nog steeds, Twitter niet

Ook Facebook is nog niet uitgegroeid. De site kreeg er vorig jaar 800.000 gebruikers bij en heeft nu in Nederland 10,4 miljoen maandelijkse gebruikers. De nieuwe Facebook-functie Instant Articles zorgt voor 20 procent meer gelezen artikelen op pagina's van mediabedrijven, aldus Buzzcapture (ook Bright.nl gebruikt Instant Articles op onze Facebook-pagina.)

Het Twitter-gebruik neemt licht af. Het aantal Nederlandse Twitteraars daalde in 2016 met 10 procent. "Vooral de jeugd haakt af, 48 procent minder jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruikte Twitter in 2016 ten opzichte van 2015." Maar volgens Buzzcapture blijft het aantal Twitter-gebruikers in ons land in de eerste weken van 2017 wel stabiel.

Buzzcapture schaart WhatApp ook onder de social media. Die app heeft nu 10,9 miljoen Nederlandse gebruikers. Begin 2016 was WhatsApp dat nog 9,8 miljoen.

Tonie was in 1999 een van de eerste bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Sinds 2014 is Tonie de eindredacteur van Bright.nl.