© Lamzac. Bedenker Maroon Oomen verwerkt de afgelopen maanden

Het (iets te) overweldigende succes van Lamzac

Het (iets te) overweldigende succes van Lamzac

12-04-2016 14:28 Laatste update: 27-04-2018 07:07

Hoe het succes van Lamzac de Nederlandse bedenker bijna te veel werd.

Vraag je je af waarom de Lamzac zo’n succes werd? Nou, je hoeft het filmpje maar één keer te zien en je wilt ’m meteen hebben.

De Lamzac heet volledig de Lamzac Hangout. Een belangrijk verschil, zegt de bedenker Marijn Oomen tegen Bright. Lamzac is de bedrijfsnaam, Hangout het model. “Er zijn namelijk al wat modellen aan vooraf gegaan.”

In 2012 stond hij in de finale van het SBS-programma Het Beste Idee Van Nederland. Toen was de Lamzac nog een vernuftige campingzitzak waarmee je je luchtbed kon opblazen.

“Maar toen ik de Lamzac Hangout had bedacht in mijn atelier, wist ik: dit wordt een hit. Dit is het maximale resultaat dat je kan krijgen met lucht vangen.”

En een hit werd het

We tekenen 11 januari, de dag dat de webshop van Lamzac open ging voor internationale bestellingen. Zijn idee werkt verpakt tot gif’je en ging als een TGV zonder rem viraal. Een paar duizend likes werden er ruim 200 duizend. Tel daar nog eens de ruim 50 miljoen Facebook-videoviews van alle Lamzac-video’s er bij op en “van het ene op het andere moment was alles anders. Het leek wel of de hele wereld mijn luchtzak wilde hebben.”

Geweldig, natuurlijk, maar Oomen vertelt het alsof hij net terug is van een deels geslaagde vredesmissie. “De zakken gingen met duizenden per minuut de deur uit. We waren natuurlijk zo door onze voorraad heen.”

Bright TV ging voor een goed gesprek langs bij Lamzac

Met ‘we’ bedoelt Oomen vooral zichzelf, want voor die ene dag deed hij alles in zijn eentje. “Af en toe ging er iemand met me mee naar een markt toe, maar dat was het wel.” Zoveel aandacht en zoveel vraag werd de Den Bossche ontwerpen bijna te veel. “Het had niet veel langer moeten duren, dit.”

Ordinaire copycats

Naast de overweldigende vraag had hij ook nog te maken met hackers op zijn site en ordinaire copycats die grof geld binnenhaalden met zijn idee. “Daar schrok ik heel erg, dat blijkbaar de wereld zo in elkaar zit. Hoe kunnen mensen zo zijn?”

Hij zegt het allemaal met een zucht van opluchting. Sinds kort is hij samengegaan met Fatboy. De grote eveneens Den Bossche broer regelt nu de productie, de bestellingen en gaat achter de copycats aan.

Toch wel blij

Is hij achteraf gezien blij geweest met het succes? “Toch wel. Na jaren op markten staan was ik ook wel een beetje moe van elke keer die zak te demonstreren. Je wilt dat die hype ontstaat.”

Die hype is gekomen, pas vanaf mei is er weer voorraad. Daarna, als het hoofd een beetje bijgekomen is, gaat Oomen zich weer richten op andere projecten. Maar eerst nog maar even rustig blijven liggen.