Hoe ziet het sociale netwerk van de toekomst eruit?

Hoe ziet het sociale netwerk van de toekomst eruit?

20-04-2018 07:02 Laatste update: 26-04-2018 12:00

Nieuwe alternatieven voor Facebook staan op, zoals Hyves 2.0. Ook komt een oud-Kamerlid met een eigen netwerk. Kansloos of een goed idee?

Het begon als geintje van een internetbedrijf GoalGorilla uit Enschede. Ze lanceerden vorige week Hyves 2.0 en al snel lag de site plat vanwege een stroom aan aanmeldingen. GoalGorilla zoekt nu een geldschieter om het netwerk, met dansende banaan, weer tot leven te wekken.

Telegraaf Media Groep (TMG) is al jaren eigenaar van Hyves, dat alleen nog als merk voor een spelletjessite bestaat. "We zien de hang naar nostalgie, maar er zijn geen plannen om Hyves nieuw leven in te blazen", vertelt TMG-woordvoerder Dagna Hoogkamer. Hoewel ze Hyves 2.0 een leuk en sympathiek idee vindt, zegt ze ook dat het anno 2018 niet meer te doen is om met een bescheiden investering een sociaal netwerk te bouwen waar heel Nederland gebruik van maakt. Al gooit TMG niet helemaal de handdoek in de ring. "We staan open voor gesprekken als er een gedegen plan achter zit."

Sociale media moeten globaal zijn

Een netwerk opbouwen doe je dan ook niet één-twee-drie. Een belangrijke eis is namelijk dat het een internationaal netwerk moet worden, zegt Hoogkamer. Facebook is, in tegenstelling tot het vroegere Hyves, een wereldwijd platform. "Je kan contacten leggen met mensen uit andere landen. Wij denken dat daar wel behoefte aan is."

Daar sluit internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten zich bij aan. "Een globaal sociaal netwerk is aantrekkelijker dan een lokaal netwerk." Hij is eigenaar van The Next Web en was één van de eerste Nederlanders die durfde te investeren in internetbedrijven en wist daar in de jaren 90 al mee te cashen. Zijn oud-compagnon Koen Kam was één van de oprichters van Hyves, dat 'technologisch ver achter lag.'

Facebook is niet meer de hippe bar

Wie een nieuw sociaal medium wil beginnen, moet er rekening mee houden dat het in vrijwel de meeste gevallen mislukt. Veldhuijzen van Zanten trekt de vergelijking met een hippe bar. Je kunt pas hip zijn, als je vrienden er zitten. Maar iedereen begint op nul. "Je kunt dus niet meteen vanaf het begin een hippe bar zijn."

Om het zo te zeggen: de kans om net die hippe bar te worden waar iedereen heen wil, is klein, aangezien er in de caféstraat tal van bars zitten die hetzelfde proberen. "Facebook is niet meer de hippe bar. Dat is al een tijdje gaande en nu in rap tempo."

Dat komt niet zo zeer door het privacyschandaal, maar meer omdat jongeren onder de twintig niet meer geïnteresseerd zijn in Facebook. En die jongeren hebben volgens Veldhuijzen van Zanten de toekomst.

Keep it clean

Toch heeft Mark Zuckerberg zich als slimme ondernemer al jaren geleden voorbereid op die toekomst. Instagram en Whatsapp zijn namelijk razend populair. En ook Snapchat, dat het  op de beurs niet zo goed doet, doet het wél goed bij jongeren. "Maar het geld wordt nog verdiend op Facebook. Het is wel een probleem voor hen als iedereen switcht."

Juist het feit dat Facebook zo'n cash cow is, ziet de internetondernemer als oorzaak van het probleem. Alle reclame en spelletjes hebben onze tijdlijnen op Facebook 'vervuild'. De sociale media van de toekomst moeten schoon aanvoelen. "Daar moeten marketeers eens over nadenken." 

Ieder netwerk zijn eigen focus

Instagram ziet hij als een veel schoner platform, al hoort hij dat marketeers het juist een onhandig medium vinden. Hier draait het vooral om foto's, en niet om berichtjes, spelletjes en nieuwsartikelen.

Een niche, noemt Veldhuijzen van Zanten het. Netwerken van de toekomst moeten gefocust zijn. "Dat zie je ook bij LinkedIn, dat weer interessanter wordt door de zakelijke focus."

"Instagram is er voor familie en vrienden, dingen bespreken doe je op Whatsapp en dickpics verstuur je via Snapchat." Waarom zou je dan nog een Facebook nodig hebben, vraagt hij zich af. "Een nieuwe Facebook zie ik dan ook niet gebeuren."

Privacynetwerk Datong

Toch is dat wel wat de initiatiefnemers van Datong willen. Onder meer voormalig PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug zit achter dit sociale medium dat zich richt op privacy en veiligheid. Precies waar veel Facebookverlaters zich op dit moment zorgen om maken.

Facebook, Twitter, Instagram. That was all yesterday, is er te lezen op de site van Datong, een non-profit platform dat niet gedomineerd mag worden door advertenties. Een 'schoon' platform dus, zou Veldhuijzen van Zanten zeggen. Het moet een Europees netwerk worden, dus ook daarmee voldoet het aan 'het netwerk van de toekomst'.

Alles-in-één netwerk

"We zijn het zat dat al onze data worden misbruikt. Dit is het moment om te zeggen: ik ben er klaar mee", vertelt Oosenbrug. Datong wil niet alleen de strijd aangaan met Facebook, maar wil tegelijk een alternatief bieden voor Youtube, Gmail en Dropbox. Op termijn moet er zelfs een cryptomunt komen en kunnen er via het platform overboekingen worden gedaan

Geen focus dus, maar alles-in-één. Klinkt overmoedig, maar Oosenbrug heeft er vertrouwen in. "Wij krijgen de wetgeving aan onze zijde. De andere platforms draaien op dataverkoop, dat mag straks niet meer." Datong hoopt investeringen los te peuteren bij de Europese Unie, maar er komt nu al geld binnen via crowdfunding.


Zo minimaliseer je wat je deelt met Facebook

Facebook maakt verwijderen van je data makkelijker