ING: in 2035 kopen Europeanen alleen nog elektrische auto's

ING: in 2035 kopen Europeanen alleen nog elektrische auto's

13-07-2017 12:12 Laatste update: 26-04-2018 19:45

ING-onderzoekers zijn optimistisch over de opmars van elektrische auto's.

Onderzoekers van het Economisch Bureau van ING verwachten dat de kosten van elektrisch rijden in Duitsland over zeven jaar gelijk zullen zijn aan die van rijden op benzine of diesel. De bank verwacht dat het hebben van een volledig elektrische auto op Europa's grootste markt in 2024 net zo duur zal zijn per gereden kilometer als een brandstofauto. 

Bij de berekening is de bank uitgegaan van de huidige elektriciteits- en brandstofprijzen, licht Max Erich van de bank toe. Er is geen rekening gehouden met accijnzen en subsidies, omdat niet te voorspellen is hoe die zich ontwikkelen tot 2024. In het onderzoek is ook voor Duitsland gekozen omdat die een eenvoudiger belastingstelsel voor auto's hebben dan in Nederland geldt, aldus Erich. In 2035 worden er volgens de onderzoekers in Europa alleen nog elektrische auto's verkocht. 

Drie hobbels te nemen

Dat consumenten nu nog niet overstappen op een elektrische auto, heeft volgens de bank drie belangrijke oorzaken:
1 Ze zijn te duur, vindt 40 procent van de ondervraagden.
2 Ze kunnen niet ver genoeg rijden op een volle batterij, aldus 28 procent.
3 En er is geen laadpaal in de buurt, volgens 20 procent.

Auto-industrie krijgt het zwaar

Kind van de rekening van het elektrisch rijden is de Europese auto-industrie. ING schrijft dat die 'een zware dobber heeft' aan de doorbraak van elektrische auto's. Het grootste probleem: de voorsprong die bijvoorbeeld Mercedes, BMW en Volkswagen hebben opgebouwd met hun verfijnde motoren, verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Elektrisch rijden biedt qua aandrijving volgens de bank minder mogelijkheden om iets anders te doen dan de concurrentie. En dus zullen autofabrikanten er minder geld mee kunnen verdienen. Hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch (TU Eindhoven) denkt dat de omslag naar elektrisch "voor zweetdruppels op voorhoofden in de bestuurskamers zorgt".

Een andere riskante ontwikkeling voor Europese autofabrikanten is dat de batterij steeds belangrijker wordt in de auto, schrijft ING. En die wordt vooral in Azië gemaakt. China produceert in z'n eentje meer dan de helft van alle Li-ion-batterijen, Japan en Zuid-Korea samen bijna eenderde. In Noord Amerika wordt 10 procent van alle batterijen gemaakt, in Europa slechts 3 procent. 

Volvo

Stapje voor stapje maken Europese autofabrikanten ook de omslag naar elektrisch. Het Zweedse Volvo plakte daar onlangs als eerste autofabrikant een jaartal aan: vanaf 2019 zijn alle nieuwe auto's die het merk bouwt, voorzien van een elektromotor. Wanneer het bedrijf stopt met het maken van auto's met een diesel of benzinemotor, dat zei Volvo er niet bij.

Autobouwers worden in Europa ook op de huid gezeten door de Europese Commissie, die op straffe van boetes de fabrikanten dwingt hun uitstoot bij nieuwe modellen omlaag te brengen.