ING maakt betalen via Siri mogelijk

ING maakt betalen via Siri mogelijk

17-01-2017 10:22 Laatste update: 27-04-2018 00:24

ING-klanten met iOS kunnen vanaf nu via Siri zowel geld overmaken als betaalverzoeken regelen.

De update is alleen geschikt voor iOS-apparaten met iOS. Na het updaten van de ING-app moeten gebruikers in de instellingen van die app nog de optie Siri aanzetten. Daarna kunnen klanten een betaling starten door te zeggen “Hé Siri, ik wil geld overmaken”.

Siri vraagt dan aan wie de gebruiker geld wil overmaken, en daarna welk bedrag. Dan toont Siri een overzicht van de betaalopdracht, die de gebruiker door het geven van zijn vingerafdruk moet bevestigen, zonder de bankieren-app te hoeven openen. Gebruikers kunnen alleen geld overmaken naar contacten die al in het adresboek van hun ING-app staan.

Betaalverzoeken maken

Via Siri kunnen ook betaalverzoeken worden gemaakt. Dat werkt op grofweg dezelfde manier: gebruikers zeggen van wie ze geld willen ontvangen en hoeveel. Siri maakt dan een betaalverzoek met QR-code dat door andere ING-gebruikers direct vanaf het scherm gescand kan worden. Om het verzoek te versturen moet de ING-app geopend worden, het betaalverzoek staat dan klaar en kan verstuurd worden naar gebruikers van alle banken. Die gebruikers krijgen dan een iDeal-link met het gevraagde bedrag.

Eerste Nederlandse bank met Siri

ING is de eerste Nederlandse bank die Siri ondersteunt. De app Tikkie van ABN AMRO heeft al langer Siri-ondersteuning, maar met die app kunnen alleen betaalverzoeken worden gemaakt, geen betalingen. PayPal laat iOS-gebruikers sinds november 2016 geld overmaken en betaalverzoeken maken via Siri. Wie meerdere betaalapps heeft, krijgt van Siri bij een betaalverzoek de vraag welke app er gebruikt moet worden.