iX3-concept: de nieuwe elektrische BMW

iX3-concept: de nieuwe elektrische BMW

30-04-2018 08:27 Laatste update: 21:50

BMW's iX3-conceptauto is een elektrische SUV waaraan je niet kan zien dat het een conceptcar is. Waarschijnlijk omdat hij bijna ongewijzigd in de showrooms zal staan.

BMW had ons naast de volledig elektrische i3 en de hybride i8 een i5 beloofd. Een elektrische auto met wat meer ruimte en hetzelfde high-tech carbon en bijzondere interieur als zijn i-broertjes. Maar de i5 kwam er niet en nu staan we opeens tegenover de iX3-concept. Een auto waaraan een leek kan zien dat hij niet bedoeld is om te showen op de beursvloer, maar om de straat mee op te gaan. Geen carbon, geen vleugel- of suicidedeuren. Geen interieur met zwevende schermen en oppervlakken die zichtbaar uit gerecycled materiaal gemaakt zijn. De iX3 is opvallend gewoontjes. 

Enerzijds is dat treurig omdat BMW met zijn 'eco-chique' een eigen vormtaal had ontwikkeld voor de elektrische auto, anderzijds is dat bijzonder positief omdat het betekent dat ook BMW serieus aan de slag is met het elektrificeren van al zijn auto's. De komende 7 jaar komen er 12 elektrische modellen bij. Die worden meer mainstream dan de i3 en i8 in vorm om bij het grote publiek aan te spreken. 

De technologie in de iX3 is de basis voor al die modellen. De iX3 heeft een 70 kWu accu die de SUV een actieradius geeft van 400 kilometer volgens de realistische WLTP-cyclus. De elektromotor heeft met 270 pk genoeg power. Als de alliantie van Duitse automakers 150kW snellaadstations gebouwd heeft is de accu in een half uur op te laden van bijna leeg naar bijna vol. 

China

BMW gaat de elektrische iX3 bouwen in Shenyang met zijn partner Brilliance. Dat is geen toeval, want China wordt dé markt voor elektrische autos. Tegen de tijd dat de elektrische SUV te koop is, moet hij het opnemen tegen de i-Pace van Jaguar, de e-Tron van Audi en de Tesla Model X