'Lastig te repareren telefoons zijn ramp voor milieu'

'Lastig te repareren telefoons zijn ramp voor milieu'

28-06-2017 07:37 Laatste update: 26-04-2018 19:45

Het repareren van smartphones wordt steeds moeilijker. "Voor consumenten heel onhandig en voor het milieu een ramp", aldus Greenpeace.

Greenpeace onderzocht samen met het gespecialiseerde bedrijf iFixit de veertig best verkochte smartphones, tablets en laptops, om te zien welke producten het moeilijkst te repareren zijn. En daar kwam een duidelijke conclusie uit: als je een telefoon zoekt, kun je de Samsung Galaxy S7 en S8 beter niet kopen.

Dat onderschrijft Ferry Timmer van telefoonreparatiewinkel The Fixables. "Wij zien vooral dat als we de Samsung S7 of de S8 moeten repareren, we daar hele dure onderdelen voor moeten kopen en dat we ook gelijk meerdere onderdelen voor moeten vervangen. Als we bijvoorbeeld het oplaadpunt moeten vervangen, dan levert dat flink wat problemen op omdat de functietoetsen aan het oplaadpunt vastzitten."

"En die zitten weer aan het scherm vast, en het scherm zit vast aan het frame. Dat betekent dat we een nieuw scherm moeten kopen als we het oplaadpunt willen vervangen." En omdat al die onderdelen bij elkaar erg duur zijn, kiezen consumenten er volgens Timmer sneller voor om gewoon een nieuwe telefoon te kopen, dan om hun telefoon te laten repareren.

Grote verschillen

Zonde, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. "Uit een enquête die wij hebben afgenomen blijkt dat consumenten hun smartphone vaak al na 2,5 jaar vervangen. Dat komt er natuurlijk deels door dat mensen een nieuwere telefoon willen met andere functies, maar we zien ook dat technologie kwetsbaarder wordt."

Daarnaast ziet de Consumentenbond dat bedrijven het soms lastiger maken dan nodig om apparatuur te repareren. "Bij laptops zie je bijvoorbeeld hele grote verschillen. Veel laptops van HP hebben de mogelijkheid om de batterij te vervangen zonder de laptop open te schroeven, terwijl je andere laptops helemaal niet kunt openmaken zonder dat ze kapot gaan. We pleiten er daarom voor dat bedrijven het de consument makkelijker maken om apparaten te repareren."

Reserveonderdelen

Volgens Greenpeace stellen op dit moment alleen Fairphone, Dell en HP reserveonderdelen en herstelhandleidingen voor telefoons, tablets en laptops beschikbaar voor het grote publiek. Bij andere bedrijven ben je dus afhankelijk van je garantie, of van andere bedrijven die je telefoon kunnen repareren.

Timmer heeft in ieder geval duidelijk advies voor iedereen die een telefoon zoekt: "Als je een telefoon wil die goed te repareren is, dan kun je beter een iPhone of OnePlus kiezen dan een Samsung. Voor alle smartphones heb je best ingewikkelde tools en veel kennis nodig om ze te repareren, dus je kunt het beter aan een professional overlaten, maar vooral bij Apple zien we dat de onderdelen goedkoper zijn dan bij Samsung."

"Daarnaast zijn Samsungs gewoon erg moeilijk om te repareren. En een voordeel van iPhones is dat ze na een reparatie nog veel waard blijven, dus dan kun je ze gemakkelijk als een refurbished toestel doorverkopen."

Zelf kapot scherm vervangen

In de Uitpakparty op Bright.nl liet David je onlangs zien hoe je zelf een kapot scherm van je iPhone kunt vervangen.


Kijk meer Uitpakparty's op ons YouTube-kanaal