McDonald's betaalt om Pokémon Go-spelers te trekken

McDonald's betaalt om Pokémon Go-spelers te trekken

22-07-2016 16:04 Laatste update: 27-04-2018 04:32

McDonald's is het eerste grote bedrijf dat game-maker Niantic heeft betaald om meer Pokémon Go-spelers te lokken.

Pokémon Go-ontwikkelaar Niantic heeft een deal gesloten met McDonald's: alle Japanse vestigingen zijn een Pokéstop of Pokégym, een plek waar spelers tegen andere Pokémon kunnen vechten. Het gaat in totaal om 2900 Japanse vestigingen, waarmee de fastfoodketen meer klanten probeert te trekken. Volgens Frankwatching biedt Pokémon Go dan ook 'ongekende marketingkansen' voor bedrijven. Hoeveel McDonald's aan Niantic heeft betaald, is niet bekendgemaakt.

Niantic heeft al eerder gezegd dat het samenwerkingen met bedrijven aangaat om de inkomsten uit Pokémon Go te verhogen. Dat deed het al eerder met Vodafone en Motorola voor een soortgelijke augmentedreality-game: Ingress, waarin de locaties van de bedrijven ook in de game werden geïntegreerd. Daarnaast geeft McDonald's Japan voortaan Pokémon-figuurtjes bij Happy Meals. Hierdoor schoot het aandeel van McDonald's Japan met 18 procent omhoog. 

Eunice Koekkoek, woordvoerder McDonald's Nederland, meldt dat er in Nederland geen plannen zijn om van vestigingen een Pokéstop of Pokégym te maken. Ook de Pokémon-speeltjes worden dit jaar nog niet aan de Nederlandse Happy Meals toegevoegd: "Alle Happy Meal-speeltjes voor dit jaar zijn al bepaald."

Albert Heijn en Bavaria

Volgens een onderzoek van Multiscope zouden er meer dan 2 miljoen Nederlanders Pokémon Go spelen. Veel bedrijven springen in op de hype: zo kwam de Albert Heijn met 'Pokémappie' waarmee je kunt zien welke Pokémon je bij welke Albert Heijn kunt vangen.

Bavaria organiseerde een heuse kroegentocht langs verschillende Pokéstops en een Zwollenaar introduceerde een speciale Pokémon Go-taxi om spelers sneller Pokémon te laten vangen.

Lees ook:

Het succes van Pokémon Go is geen toevalstreffer