Mijlpaal voor Tikkie: een miljoen gebruikers

Mijlpaal voor Tikkie: een miljoen gebruikers

22-08-2017 07:24 Laatste update: 26-04-2018 18:12

Na ruim een jaar heeft de app Tikkie van ABN Amro de grens van 1 miljoen unieke gebruikers doorbroken.

Via Tikkie kunnen gebruikers betaalverzoeken sturen, bijvoorbeeld als je na een etentje de rekening wil delen. Volgens ABN worden er gemiddeld 150.000 'tikkies' per week verstuurd. Gemiddeld vraagt men 27,50 euro terug.

De app wordt vooral gebruikt door 20- tot 35-jarigen en met name voor (1) eten en drinken, (2) cadeautjes en (3) uitjes.

Verdienmodel

ABN Amro vraagt geen geld voor de app aan consumenten, maar toch is de app erg waardevol voor de bank: het hoopt dat het positieve imago afstraalt op de bank.

De kosten lijken mee te vallen: elke betaling kost de bank 0,004 cent aan iDeal-kosten, wat neerkomt op zo'n 600 euro per week.

Verder is Tikkie samenwerkingen gestart met luchtvaartmaatschappij Transavia en de Rijksuniversiteit Groningen. Bij Transavia kan de passagier extra bagage betalen via de app en Rijksuniversiteit Groningen gebruikt Tikkie om studenten een herinnering te sturen als ze hun collegegeld niet hebben betaald.

Deze samenwerkingen geven de app mogelijk een nieuw verdienmodel. Uiteindelijk zou ABN geld kunnen vragen voor dit soort zakelijke toepassingen.

Concurrenten

Tikkie is naar eigen zeggen de snelst groeiende betaalapp van Nederland. Eerder stopten zowel de ING (met Twyp) als de Rabobank (met GRPPY) met een Tikkie-concurrent. Voor beide apps was te weinig animo, aldus de banken.

Wel heeft Tikkie nog concurrentie van betaalapps Florin en Sjaak én van de terugbetaalfunctie in de standaard ING- en Bunq-app.