Minister wil celstraffen voor appen achter stuur

Minister wil celstraffen voor appen achter stuur

07-03-2018 22:15 Laatste update: 26-04-2018 13:02

Automobilisten die andere weggebruikers ernstig in gevaar brengen, bijvoorbeeld door te appen achter het stuur, riskeren straks zwaardere straffen.

Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) heeft maatregelen afgekondigd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Hij wil de maximumstraf voor wegpiraten verhogen. Als zijn wetsvoorstel erdoor komt, kunnen automobilisten die een ongeluk veroorzaken door roekeloos rijgedrag straks maximaal zes jaar gevangenisstraf krijgen. Bestuurders die geen brokken maken maar andere weggebruikers wel ernstig in gevaar brengen door roekeloos rijgedrag, riskeren twee jaar cel.

Roekeloos rijden

De minister heeft laten verduidelijken wat onder roekeloos rijden wordt verstaan. Dat maakt het makkelijker om automobilisten te vervolgen die 'onaanvaardbare risico's nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken', zegt Grapperhaus. Daarbij kan het gaan om snelheidswedstrijden, maar bijvoorbeeld ook om een bestuurder die al bellend rood licht negeert, veel te hard over een kruising rijdt en een ongeval met dodelijke afloop of zwaar letsel veroorzaakt.

Ook de straffen voor rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk en rijden zonder rijbewijs gaan omhoog. Nu riskeren automobilisten daarvoor nog maximaal drie maanden cel. Dat wordt straks een jaar. "De grote gevolgen die verkeersongevallen kunnen hebben voor slachtoffers en nabestaanden vragen hierom", zegt Grapperhaus. "Maar ook wanneer ernstige overtredingen met grote risico's voor de verkeersveiligheid zonder gevolgen blijven, moeten we daartegen krachtig kunnen optreden."

Campagne rond appen achter stuur

D66 laat weten dat het 'goed is dat er wordt gecontroleerd en dat mensen worden gestraft als ze mensen in gevaar brengen', maar benadrukt dat 'de norm' veranderen de effectiefste manier is om appen achter het stuur aan te pakken. "Daarbij denken we bijvoorbeeld aan de succesvolle BOB-campagne: rijden met een paar biertjes op dat doe je gewoon niet! Daar spreken mensen elkaar ook op aan. Dat willen wij ook met appen en bellen achter het stuur", zegt Kamerlid Matthijs Sienot.

Liesbeth van Tongeren van GroenLinks is niet enthousiast. "Hogere straffen zijn niet de oplossing. De pakkans is erg klein. We moeten inzetten op veiligere wegen, bijvoorbeeld door meer trajectcontroles, lagere snelheid op de snelweg en langere in- en uitvoegstroken."

Verzekeraar Interpolis toonde vorig jaar in een indringende video waarom je je telefoon tijdens het rijden gewoon weg moet doen.


Lees ook:

Video: Doe je telefoon achter het stuur alsjeblieft weg

Coalitiepartijen: appen achter stuur harder aanpakken