Nederlander bouwt Tesla's om tot waterstofwagens

Nederlander bouwt Tesla's om tot waterstofwagens

02-11-2017 15:03 Laatste update: 26-04-2018 16:08

De Groningse ondernemer Max Holthausen wil Tesla's ombouwen tot waterstofauto's, die een actieradius van 1000 kilometer krijgen.

Dat heeft een groot voordeel, want volgens Holthausen kan hij met een paar brandstofcellen de actieradius oppompen van dik 500 kilometer tot 1000 kilometer. Voor Holthausen was het idee om waterstofcellen in een Tesla te bouwen eigenlijk best voor de hand liggend. Hij vertelt dat het familiebedrijf waarin hij werkt gespecialiseerd is in duurzaam gas en sinds een aantal jaar leveren ze ook waterstof. "En ik ben een echte autogek", zegt de ondernemer. Een en een was twee.

Maar zo eenvoudig is dat niet, want Tesla's zitten vol complexe software. "Daar moet je aanpassingen in maken. De auto accepteert namelijk niet dat er stroom van een externe bron komt. Dat is een groot doolhof", vertelt Holthausen. Daarom zal het ook nog wel even duren, voor er echt getest kan worden met het prototype: zijn eigen tweedehands Tesla. Holthausen verwacht nog een maand of twee bezig te zijn met het sleutelen, voor het echt werkt.

Erg duur

Het is de bedoeling om er daarna eerst een paar duizend kilometer mee te testen, voor het bedrijf de ombouwdienst ook echt gaat aanbieden. Volgens Holthausen zijn er wel een paar geïnteresseerden, maar die wilden liever niet de eerste zijn. Logisch dus, dat hij zijn eigen wagen als proefkonijn gebruikt.

Als je al een Tesla hebt kunnen betalen, moet je wel bereid zijn om nog een keer diep in de buidel te tasten om er 1000 kilometer mee te kunnen rijden. Het is afhankelijk van hoeveel waterstofcellen je erin stopt hoe duur het wordt, maar de ondernemer verwacht dat het zomaar 60.000 tot 70.000 euro kan gaan kosten. Stel: je hebt een Model S in de standaard uitvoering, dan wordt je wagen dus bijna twee keer zo duur. Die kost namelijk 78.000 euro.

Goedkeuring van de RDW

De ondernemer denkt niet dat Tesla erg enthousiast zal zijn, als het er lucht van krijgt, maar daar ligt hij niet van wakker. Voordat zo'n omgebouwde auto de weg op mag, moet hij wel eerst goedkeuring krijgen van de RDW. Dat komt wel goed, denkt Holthausen. Want zijn bedrijf heeft al ervaring met het inbouwen van waterstofcellen. Bijvoorbeeld in een bus van het bedrijf zelf.

Als alles meezit, kun je begin volgend jaar de eerste waterstof-Tesla over de Groningse wegen zien rijden.