Nederlander wint belangrijke prijs in game-industrie

Nederlander wint belangrijke prijs in game-industrie

22-03-2018 09:31 Laatste update: 11:09

Rami Ismail (29) kreeg in San Francisco de Ambassador Award uitgereikt, een grote prijs in de game-industrie.

Rami is er nog steeds een beetje beduusd van. "Het is zo inspirerend om te zien hoe creatievelingen over de hele wereld games maken, hoe die passie niet tegengehouden kan worden." Hij zit een keer per drie dagen in het vliegtuig en is maximaal zes dagen per jaar in Nederland. De rest van de tijd is hij in, bijvoorbeeld, Jakarta, Kiev of Montevideo. "De industrie is voornamelijk heel groot in Europa, Japan en de Verenigde Staten", zegt Ismail. "In plaats van dat iedereen onze games speelt, zet ik me ervoor in dat wij de games van anderen kunnen spelen."

Ismail kan dat onder meer doen, omdat hij samen met Jan Willem Nijman in 2013 de mobiele game Ridiculous Fishing ontwikkelde. Het spelletje werd een enorm succes. Ismail sprak daarna met Nijman af om een deel van hun budget in te zetten om andere ontwikkelaars te ondersteunen.

Ander perspectief

Dat is ook precies waarom hij op de Game Developers Conference de Ambassador Award uitgereikt kreeg: zijn inzet voor het democratiseren van games én het wereldwijd mogelijk maken om games te ontwikkelen. Een game is een cultureel kunstwerk, stelt Ismail. Als voorbeeld noemt hij het verschil tussen Amerikaanse en Poolse oorlogsspelletjes. "In de games uit de Verenigde Staten gaat het om overwinnen, in de Poolse games om overleven. Hun perspectief op de wereld is anders en daardoor zijn hun games heel anders."

Beleving

Klassieke games zijn gemaakt vanuit het perspectief van de Vikingen, de Germanen, de Romeinen, de Amerikanen. Ismail is blij dat er tegenwoordig steeds meer andere geschiedenissen, mythologieën en culturen terug te zien zijn. "Je ziet nu ook Braziliaanse spellen opkomen, games uit het Midden-Oosten", zegt Ismail. "Wij kunnen het ons nauwelijks voorstellen hoe zij de wereld beleven. Een game is een ongelofelijke manier om je in te leven in een ander, in een heel ander personage."

Waardevol

Ismail is zelf half Nederlands, half Egyptisch. "Ik vind het altijd jammer dat ik in games dan de Nederlander ben die op Arabieren moet schieten. Ik zou het leuk vinden als dat niet meer zou hoeven. Anderzijds zou ik willen dat er games komen met minder conflicten, waarin het meer om het leven an sich gaat."

De Ambassador Award is een ereprijs. Naast een beeldje kreeg Ismail een 'ongelofelijke' staande ovatie en dat is voor hem de grootste prijs. "Het vertrouwen van medegameontwikkelaars, van de game-industrie. En de reacties op social media op mijn ambassadeurschap, op iets waar ik in geloof en waar ik voor sta, wat waardevol voor me is."

Geen visum

De komende twee dagen zit Ismail nog in San Francisco; hij leidt op de GDC dan een panel van zes mensen over de hele wereld die in gesprek gaan over gameontwikkeling in hun land. Dat had nogal wat voeten in de aarde, aangezien vier van zijn oorspronkelijke gasten niet konden komen: ze kregen geen visum. "Maar", zegt Ismail, "dit is wel het beste statement dat we kunnen maken. Dat er tóch zes mensen zitten."