Nederlanders nemen grotere databundel

Archieffoto.

Nederlanders nemen grotere databundel

03-11-2017 12:47 Laatste update: 26-04-2018 16:08

Had een jaar geleden een kwart van de mobiele bellers een databundel van meer dan 2 GB, inmiddels is dat ruim een derde.

In het derde kwartaal van dit jaar had 35 procent van de postpaid-klanten een bundel van meer dan 2 GB, zo blijkt uit een inventarisatie van Telecompaper. Vooral klanten van T-Mobile en Tele2 kiezen voor grote databundels, constateert de marktonderzoeker: 10 procent van de T-Mobile postpaidklanten en 11 procent bij Tele2 heeft een bundel van meer dan 10 GB. Telfort-klanten hebben daarentegen de kleinste bundels of helemaal geen databundel.

Het marktaandeel van Telfort (een merk van KPN) daalde het afgelopen jaar van 11 naar 8 procent. Simpel kan zich in een toenemende populariteit verheugen en is inmiddels goed voor een marktaandeel van 10 procent. De merken KPN, T-Mobile en Vodafone hebben tweederde van de postpaid-markt in handen.

Volgens Telecompaper wordt de keuze voor een aanbieder in de eerste plaats bepaald door de portemonnee. Voor 43 procent van de Nederlanders zijn de kosten de belangrijkste overweging bij het afsluiten van een abonnement. Wel noemen mensen nu vaker de kwaliteit van het netwerk: dit jaar werd dat argument door 28 procent van de ondervraagden genoemd. Vorig jaar was de kwaliteit voor 20 procent belangrijk.