Nederlandse game-sector groeit maar rondkomen blijft lastig

Nederlandse game-sector groeit maar rondkomen blijft lastig

05-02-2016 17:36 Laatste update: 27-04-2018 09:10

Het aantal Nederlandse gamebedrijven groeit snel, maar het blijft voor afgestudeerde gamestudenten lastig om het hoofd boven water te houden.

De Nederlandse gamemarkt bestaat grofweg uit twee domeinen: entertainment-games en 'applied games'. Eerstgenoemde zijn de spelletjes die we op onze console of smartphone spelen, applied games zijn bedoeld om mensen te informeren, trainen en onderwijzen. Denk aan een 3D-game waarin het lijkt alsof je een een vliegtuig zit. Zo'n game kan mensen met vliegangst helpen.

Het aantal Nederlandse gamebedrijven is de afgelopen jaren flink toegenomen, zo blijkt uit het jaarlijks rapport van Dutch Game Garden, een organisatie die jonge gamebedrijven helpt. In 2011 waren er 320 gamebedrijven in Nederland, in 2015 zijn dat er 455. Maar het is lastig om in deze drukke markt te overleven. Van de 320 bedrijven uit 2011 bestaat inmiddels een derde niet meer.

Verkopen van games is lastiger

"Het verkopen van je game is lastiger dan een paar jaar geleden", zo legt Christel van Grinsven, manager bij Dutch Game Garden, uit. "Elke dag komen er honderden games bij in de app-winkels. Je moet dus echt meer moeite doen om je game te verkopen." Onder andere de Utrechtse gamestudios Vlambeer en Ronimo is het wel gelukt om succes te boeken: zij verkochten veel exemplaren van respectievelijk Ridiculous Fishing en Awesomenauts.

Een Nederlands gamebedrijf heeft volgens het onderzoek gemiddeld zo'n zes tot zeven werknemers. Dat is minder dan een aantal jaar daarvoor, toen er gemiddeld zo'n negen mensen bij een gamebedrijf werkten. Er studeren elk jaar op 66 verschillende opleidingen (ook deeltijd en minors) zo'n 1639 gamestudenten af, maar het aantal banen groeide de afgelopen jaren nauwelijks: van 3000 naar 3130.

"Veel afgestudeerde studenten komen in andere sectoren terecht. Een gamedesigner kan ook bij een reclamebedrijf aan de slag, een gameprogrammeur weer bij een ict-bedrijf", aldus Van Grinsven. Maar dat er druk staat op de werkgelegenheid binnen de Nederlandse game-industrie, ontkent de Dutch Game Garden niet.

Applied games

De applied games zijn binnen enkele jaren uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de Nederlandse game-industrie, en is bijna net zo groot als de sector voor entertainment-games. Eén van de Nederlandse bedrijven die succesvol dit soort informatieve games ontwikkelt, is Active Cues. De Utrechtse gamestudio heeft de Tovertafel uitgebracht: een tafel die demente ouderen socialer maakt en in beweging laat komen.

De Tovertafel bestaat uit een projector met sensoren die vanaf het plafond beelden op een tafel projecteert. De ouderen gooien dan bijvoorbeeld een bal naar elkaar over of moeten een visje met hun handen vangen. "Normaal zitten deze ouderen vrij passief aan tafel, meestal in een gesloten afdeling. Door samen te spelen worden ze niet alleen geprikkeld om te bewegen, maar krijgen ze ook meer contact met elkaar", aldus Marthe van der Horst van Active Cues.

Inmiddels hangt de Tovertafel in 150 Nederlandse zorginstellingen. Het apparaat kost 5457 euro en daar krijg je naast de projector de installatie van het apparaat voor. "We zijn nu bezig om de Tovertafel naar het buitenland te brengen. Inmiddels hebben we in België zo'n vijftien klanten en was er ook op een Duitse beurs veel interesse", zegt Van der Horst.

Active Cues is één van de jonge bedrijven die slim gebruikmaakt van de groeiende vraag naar applied games. Van Grinsven: "Deze sector biedt vaker stabielere inkomsten, omdat de vraag meestal vanuit bedrijven komt. Dat is wat gemakkelijker dan je game proberen te verkopen in de overvolle app-winkels."