Netflix groeit sneller dan gedacht

Netflix groeit sneller dan gedacht

18-01-2017 22:27 Laatste update: 27-04-2018 00:24

Netflix kreeg er meer nieuwe gebruikers bij dan verwacht. Maar de concurrentie neemt ook toe, blijkt uit het jaarbericht.

Vooralsnog hoeft Netflix zich geen zorgen te maken: er kwamen 5,1 miljoen nieuwe gebruikers bij. Dat was fors meer dan de 3,8 miljoen nieuwe abonnees die analisten voorzagen. "We leren snel hoe we onze content moeten koppelen met de smaak van het publiek over de hele wereld", schrijft het bedrijf. Vooral series als The Crown, over de jonge koningin Elisabeth II en nieuwe seizoenen van Gilmore Girls en Black Mirror, blijken het goed te doen.

Lokale series scoren

Daarnaast maakt het bedrijf ook lokale content. Zo nam het een post-apocalyptische thriller op in Brazilië. Het werd één van de populairste shows in het land en deed het ook goed in de rest van Latijns Amerika. Gezien het succes, is het bedrijf van plan om meer te investeren in content die speciaal voor één regio gemaakt is.

Als voorbeeld worden Japanse anime-video's en Turkse drama's genoemd. Eerder sloot het al een deal met één van India's grootste Bollywoodacteurs. Eind vorig jaar lanceerde Netflix, net als Videoland eerder al deed, offline video kijken. Opvallend is dat dit vooral populair is in opkomende landen, waar de internetverbindingen nog net zo stabiel zijn. 

Meer concurrentie

De grootste concurrent voor Netflix blijft YouTube, zegt het bedrijf. Ook ziet het in Amazon Prime Video en Facebook bedreigingen. "In het kort is de markt een internet-tv-wereld aan het worden, wat zowel uitdagingen als kansen biedt voor Netflix."