Netflix over de toekomst: 4K, HDR en Originals

Netflix over de toekomst: 4K, HDR en Originals

08-01-2016 09:43 Laatste update: 27-04-2018 10:12

Netflix richt zich de komende jaren op betere beeldkwaliteit en meer eigen aanbod, vertelt manager productontwikkeling Neil Hunt.

Tijdens de gadgetbeurs CES in Las Vegas werd voor het eerst een 8K-televisie getoond: een HD-tv met 16 keer de resolutie van een full HD-tv. Het spreekt tot de verbeelding van veel beursbezoekers, maar Netflix is nog niet direct onder de indruk. Door het aantal pixels te verhogen, wordt de beeldkwaliteit niet direct beter. "Het verschil tussen 4K en 8K is echt minimaal en al helemaal als het gaat op een normale tv in de huiskamer", zegt Neil Hunt, hoofd productontwikkeling bij Netflix. 

4K-televisies worden snel populair

Netflix wil op andere manieren de beeldkwaliteit verbeteren. Allereerst is het druk bezig om zijn eigen producties in 4K aan te bieden. Inmiddels is zo'n 10 procent van de gestreamde content beschikbaar in de 4K-resolutie (vier keer de resolutie van full HD). "Dat is een percentage waar we heel blij mee zijn en waar we op gaan voortbouwen", zegt Hunt. 

Nog maar een klein percentage van de Netflix-gebruikers heeft een 4K-televisie, zegt Hunt. "Maar we zien dat dit aantal het afgelopen jaar flink is toegenomen. Inmiddels hebben enkele miljoenen gebruikers een 4K-televisie, maar ze hebben nog lang niet allemaal een 4K-abonnement." Netflix onderzoekt hoe het de duurdere 4K-abonnementen kan verkopen aan Netflix-abonnees met een 4K-televisie. "Daar is nog ruimte voor verbetering."

HDR is de toekomst

4K is voorlopig de hoogste resolutie waarin Netflix zijn video's gaat aanbieden. Wel gaat de kwaliteit van de pixels nog omhoog met behulp van high dynamic range (HDR). Dit betekent dat het contrast en de kleuren worden aangepast, zodat de beelden echt van het scherm spatten. 

"Bij Netflix verwachten we veel meer van HDR dan van 4K", zegt Hunt. "De beeldkwaliteit van onze video's is bij een normale full HD-tv met HDR ook beter dan een 4K-tv zonder HDR." Om gebruik te maken van HDR, moet je televisie deze technologie wel ondersteunen.

Netflix-abonnement!'

Netflix-ceo Reed Hastings zei tijdens de persconferentie dat hij het niet erg vindt als abonnees hun logins delen met anderen. "Als een familie een Netflix-abonnement heeft, gebruiken de zoon en dochter hetzelfde account als hun ouders. Als zij uiteindelijk het huis uit gaan, willen ze waarschijnlijk een eigen Netflix-abonnement. Het is juist belangrijk dat mensen hun abonnement delen, omdat iedereen dan in aanraking komt met onze content." 

Netflix hanteert wel een limiet van het aantal actieve streams per account: 2 streams bij het normale abonnement van 7,99 euro per maand en 4 streams bij het premium-abonnement van 11,99 euro per maand. Het premium-abonnement ondersteunt ook 4K-streams.

Meer Netflix Originals

Naast de kwaliteit van de streams is Netflix druk bezig om een ander belangrijk onderdeel van de dienst te verbeteren: het aanbod. Daar is nog steeds veel kritiek op, vooral van abonnees die niet uit de Verenigde Staten komen. "Daarom investeren wij vooral in Netflix Originals", zegt Elizabeth Bradley, vicepresident content bij Netflix. Netflix Originals zijn series, films en documentaires die Netflix aanschaft, exclusief publiceert en aan alle abonnees beschikbaar stelt.

In 2016 wil Netflix 31 nieuwe series, 24 films en documentaires en 30 series voor kinderen uitbrengen. De content is voor iedereen op hetzelfde moment beschikbaar. Alleen China behoort nog niet tot de landen waar Netflix wel aanwezig kan zijn, maar nog niet is. De dienst is ook niet beschikbaar in de Krim, Noord-Korea en Syrië, vanwege restricties die de Amerikaanse overheid oplegt aan bedrijven.

"China is een verhaal apart", legt Bradley uit. "Je moet je houden aan allerlei wetten en regels, maar we zijn ervan overtuigd dat we ook in China snel kunnen lanceren. Het is een grote en belangrijke markt."

Overal zijn goede verhalenvertellers

Voor de Netflix Originals is Bradley op zoek naar verhalenvertellers. "Het maakt niet uit waar ze vandaan komen. De series Narcos en Lilyhammer zijn twee uitstekende voorbeelden die aantonen dat het niet uitmaakt in welke taal een serie wordt gesproken of uit welke cultuur een film komt: iedereen houdt van mooie verhalen."

"Door onze wereldwijde aanwezigheid hebben we het aanbod van dergelijke verhalenmakers vergroot en we kunnen niet wachten op wat zij ons allemaal brengen. Op dit moment werken we bijvoorbeeld aan de Franse serie Marseille, die overal in de wereld wordt gelanceerd."

Een belangrijk voordeel van Netflix is dat de streamingdienst niet alleen een megapubliek bereikt, maar door zijn app ook juist kleinere groepen met specifieke interesses kan bedienen. Bradley: "Als we Indiase Bollywood-films opnemen in ons aanbod, is dat misschien niet voor iedereen interessant. Maar omdat je zelf kiest wat je kijkt, kunnen we toch heel specifieke doelgroepen aanspreken."

Making a Murderer

Eén van de meest recente successen van Netflix is Making a Murderer, een tiendelige documentaire over het strafproces van een Amerikaanse man die van een brute moord wordt verdacht. "Dit genre komt in 2016 vaker aan bod. De discussie rondom Making a Murderer heeft enorm veel publiciteit opgeleverd en toont aan hoe betrokken onze kijkers zijn", zegt Bradley. 

De discussie richt zich ook op Netflix. Volgens critici zouden zowel Netflix als de makers belangrijke details uit het verhaal hebben gelaten om de documentaire meeslepender en spannender te maken. "We hebben het verhaal gecontroleerd en laten de makers hun verhaal vertellen. Dit gebeurt bij elke Netflix-productie: de makers zijn de baas over het verhaal", zegt Bradley.

5 miljard dollar te besteden

Door het succes van Netflix krijgt de dienst meer concurrentie van soortgelijke streamingdiensten: van de grote concurrent HBO tot de nieuwe streamingdienst van Amazon. Dergelijke diensten willen hun aanbod het liefst exclusief houden, maar Hunt is niet bang dat producenten hun films en series niet meer aan Netflix willen verkopen.

"Ik heb daar één antwoord op: 5 miljard dollar. Dat is het budget van Netflix voor 2016 om nieuwe films en series aan te schaffen. We hebben een goed platform dat geld oplevert en waarmee producenten voor het eerst écht een wereldpubliek kunnen bereiken. Dat is echt uniek."