Nieuwe cryptomunt uit Nederland, voor advertenties

Nieuwe cryptomunt uit Nederland, voor advertenties

24-07-2017 15:41 Laatste update: 26-04-2018 19:14

"1500 views? Dat is dan 1,50 AdCoin." De Nederlandse cryptovaluta AdCoin moet het betaalmiddel worden om advertenties te kopen en verkopen.

Cryptomunt Bitcoin heeft een spannend weekend achter de rug: de munt zou bijna 'gesplitst' worden, maar toen dat niet gebeurde, schoot de waarde van de munt weer omhoog.

De onzekerheden rondom Bitcoin vormden de aanleiding voor een nieuwe digitale munt: AdCoin. "Het is de bedoeling dat deze munt ook echt gebruikt gaat worden", zegt Patrick van Dijl, een van de vier Nederlandse oprichters. "In tegenstelling tot Bitcoin, dat vooral voor speculanten is geworden."

Micro-betalingen

AdCoin is bedoeld voor de advertentiemarkt. Zowel adverteerders als publishers (media, bloggers, vergelijkingssites) moeten er mee kunnen afrekenen. Het is juist voor de advertentiemarkt interessant omdat er vaak in hele kleine hoeveelheden wordt afgerekend, zegt Jerry Donker, ook mede-oprichter: "Stel dat je 1 AdCoin krijgt voor 1000 weergaves van een advertentie. Bij dit soort microbetalingen zijn de transactiekosten veel te hoog."

Daar komt bij dat de advertentiemarkt een internationale markt is, waardoor er veel geld blijft steken bij het omwisselen van de valuta.

Handelsmiddel, geen beleggingsmiddel

De oprichters hopen dat de munt een echt handelsmiddel wordt en geen beleggingsmiddel. Daarom proberen ze veel munten al op voorhand te slijten aan grote bedrijven in de advertentie-industrie.

Van Dijl: "De munt is gebaat bij een stabiele koers. Anders zou het adverteerders belemmeren om met de munt te gaan betalen." Helemaal voorkomen dat er gespeculeerd gaat worden, kan niet. "Maar voor speculanten zijn wij niet zo interessant, zij zullen eerder naar Bitcoin of Etherium gaan." Vanaf volgende week is het voor iedereen mogelijk om AdCoins te kopen. 1 AdCoin gaat rond de 1 euro kosten.

'Wildgroei aan cryptomunten'

Digitale munt-expert Jacob Boersma van Deloitte vindt het 'lovenswaardig' dat AdCoin niet uit is op een sterke stijging van de munt, maar is toch voorzichtig. "Er is op dit moment een wildgroei aan cryptocurrency aan de gang en het is gebleken dat het heel moeilijk is voor een munt om echt van de grond te komen."

Op de initiatieven zelf is vaak weinig af te dingen, echter: "het zou heel goed werken als alle bedrijven het zouden adopteren, maar hoe begin je het in het klein?"