'Nieuwe Facebook-nieuwsfeed bevordert nepnieuws'
Nieuws

'Nieuwe Facebook-nieuwsfeed bevordert nepnieuws'

dinsdag 16 januari 2018 15:02

Bij tests met het 'nieuwsarme nieuwsoverzicht' van Facebook krijgen gebruikers juist meer nepnieuws voorgeschoteld.

Dat verklaren uitgevers uit Slowakije, waar Facebook al langer experimenteert met de nieuwe nieuwsfeed, tegenover The New York Times. Zo deed in december onder meer een onzinbericht de ronde over een moslim die zou hebben gewaarschuwd voor een terroristische aanval op een kerstmarkt. Het bericht werd zoveel gedeeld dat de politie een verklaring moest uitgeven dat er geen reden tot paniek was.

Vorige week kondigde Mark Zuckerberg aan dat de newsfeed van Facebook wereldwijd op de schop gaat. Berichten van normale gebruikers krijgen een prominentere plaats, terwijl boodschappen afkomstig van bedrijven, organisaties en media juist minder aandacht krijgen. Facebook doet al langer testen met deze nieuwe nieuwsfeed in zes landen, waaronder Slowakije.

Saai nieuws

Die aanpassing speelt verspreiders van nepnieuws in de kaart, is de ervaring daar. Gebruikers hebben immers de neiging om spectaculair nepnieuws te verspreiden. "Mensen delen doorgaans geen saai nieuws met saaie feiten", stelt Filip Struharik, social-media-redacteur bij de betaalde nieuwssite DennĂ­k N tegenover The New York Times.

In de landen waar Facebook experimenteert met de nieuwe nieuwsfeed, zien media hun bezoek vanuit het sociale netwerk afnemen. In een land als Cambodja, waar de overheid hard optreedt tegen dissidenten en kritische media, levert dat problemen op omdat Facebook daar een van de laatst overgebleven kanalen voor onafhankelijke informatie was.

Lees ook:

Zo kan Facebook weer leuk worden

Like Bright.nl op Facebook

Maarten is op hoofdredacteur Erwin na de meest ervaren internetjournalist in de Bright gelederen. Hij heeft voor vrijwel alle grote sites gewerkt en doet dat nog steeds trouw bij Bright. Zijn hobby's zijn slapen en chocola eten.

Nieuwsbrief